Hej sitter och vrakar mellan garageoffert och har fastnat på valet om jag ska ha 16 graders eller 27 graders taklutning på ett 6*6 meters garage. Vad är det för fördelar/nackdelar med respektive lutning? 16 graders är ju mycket billigare iaf...
mvh Sisu
 
apotekarnes
vad ska du ha för takbeklädnad? papp, tegel, plåt? Ett tegeltak får ju inte vara för flackt, även om 16 grader väl inte är några problem. Ett flackt tak behöver väl dimensioneras därefter för att hålla mot snö (om du nu bor någonstans med mycket snö). Jag antar att det är en estetisk fråga. Tänk efter så att det passar mot ditt bostadshus bara. Det kan se rent bedrövligt ut när garage och hus inte alls matchar varandra.
 
Ska ha betongpannor...jo det är ju mycket snyggare med 27 grader iom att huset har något liknande.
 
  • Gilla
JockeHanz
  • Laddar…
Inte helt otänkbart att byggnadsnämnden i din kommun har synpunkter på vilken lutning du kan/bör ha.
 
Ska du använda "vindsutrymmet" till förvaring så kan det va bra med 27 graders lutning. Blir ju lite mer plats där uppe då.
Även om du inte har planer på att använda det till förvaring nu så kanske du vill göra det i framtiden så det gäller att tänka framåt också så man inte ångrar sig sen.
 
Jag har 6m brett garage med 27 graders taklutning och det ger ett förvaringsutrymme med 1-1,2 i takhöjd. Det räcker till vinterdäck och lite annat.

16 grader skulle jag vilja säga är bra flackt.
 
Ok tackar för alla svar!
Beppo-Hur kommer du åt förvaringen uppe på vinden? har du bara en lucka utifrån?
 
Beppo skrev:
Jag har 6m brett garage med 27 graders taklutning och det ger ett förvaringsutrymme med 1-1,2 i takhöjd. Det räcker till vinterdäck och lite annat.

16 grader skulle jag vilja säga är bra flackt.
Hur mår gummit i vinterdäcken av att ligga i 40 - 50 graders värme under taket hela sommaren?

//KoW
 
Är det inte bara själva solljuset som torkar ut däcken? bara dom ligger mörkt så klarar dom sig...
 
Mitt garage är dryga 12m invändigt och har bara loft över hälften så jag kommer åt loftet innifrån på kortsida om man så säger.

Förvara däckena på ovanvåningen ser jag inte som ett problem. Det är ju ändå 350mm isolering i taket. Taket är ju iofs. svart men. Det som lever får se.
 
Mikael_L
Sisu skrev:
Är det inte bara själva solljuset som torkar ut däcken? bara dom ligger mörkt så klarar dom sig...
Jag misstänker att värme också påskyndar åldrandet, håller med KOW.
Är isoleringen ovanför så blir det väl dock inte så supervarmt.

Tak under 22° måste väl ha limmad underlagspapp, men det kanske man sätter ändå, då priset inte skiljer så väldigt mycket. (Har jag för mig, ska tilläggas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.