Vad tror ni om att dra in en frostvakt direkt i diskmaskinen under vintern - och stänga lucken - med en liten glipa? Givitvis ta ut plastställen innan - försöka tömma den på vatten så got det går - i med salt..
 
Jag tror att frostvakt är "overkill". Jag kommer inom de närmaste veckorna tömma vattensystem och häller "sprit" i vattenlås och toakröken, och provar sedan med att stänga vattnet och låta diskmaskinpumpen pumpa ut, lossa påfyllningen och låta den köra en ny utpumpning och sedan lossa avloppsslangen. Om det sedan går 2 månader innan tempen sjunker nedåt frysrisk borde de få rester vatten som finns kvar torkat/avdunstat. Ett tips kan ju vara att koppla bort diskmaskinen lite tidigare från vattennätet så att den kan torka ut t.ex. under de två sista helgerna man är i stugan innan kallställning och att den torkar ut bättre med värmen på i stugan. Så här på sluttampen brukar det inte vara några "större kalas" och då fixar man det med handdisk.
 
Och nu var också en kompressor inköpt för att bl.a. trycka rent vattenledningarna med och dessutom följde det en enkel dyckertpistol, om den nu är användbar. Det blir första året att kallställa diskmaskinen.
 
  • Gilla
Miriamme
  • Laddar…
Fungerade utmärkt att blåsa rent i vattensystemet och diskmaskinen, fast facit kommer till våren ;-).
Vid renblåsning av diskmaskin måste man köra den för att det ska fungera att tömma påfyllningsdelen. Man startar den med t.ex. sköljprogrammet och trycker med tryckluft i påfyllningsslangen när den kommer till den delen att den ska ta in vatten, annars så håller påfyllningsventilen stängt.
Ta bort rensfiltren i botten så att du kan tömma maskinen och sedan är det bara att blåsa i avtappningsslangen så trycker du ut vattnet i hålet där rensfiltret sitter.
2-3 gånger i vardera slangen så verkar det vara tomt och låt sedan maskinen stå öppen så att den kan torka ut.
Fungerade även gra att trycka i vatten ledningen så att varmvattenberedaren tömdes. Var bara försiktig och tänk till vart du har backventiler i t.ex. blandare.
 
Äldre maskiner är säkert enkla att blåsa ur men de nyare som har en typ av värmeväxling, dvs de tar in kallt vatten i tankar utefter diskmaskinens sidor och det vattnet värms sedan upp det redan uppvärmda diskvattnet, de maskinerna känns som svårare att få omma på vatten. De här tankarna är ju dessutom formade utefter den utrustning som finnas i maskinen dvs de är väldigt oregelbundna i formen.
 
Ok, detta var en 5år gammal Cylinda. Men det måste väl finnas något kanalsystem som säkerställer att det värmda vattnet trycks ut av nytt vatten eller någon pumpfunktion? Och trycker man då med luft bör vattnet trycks ut i maskinen så att man kan ösa eller suga upp det med trasa, är det det pumpfunktion så kör man väl maskinen utan att tillföra nytt vatten. Men nu gissar jag helt vilt utan någon kunskap.
Men det måste gå annars skulle det vitsen med förvärmt vatten inte fungera.
 
R
Om jag inte minns fel så kan man hålla inne knappen på min diskmaskin här hemma så tömmer maskinen sig. Frågan är hur man gör det med diskmaskinen på landet som är av annat märke...
 
Aktuellt ämne för min del åxo. Förra vintern frös diskmaskinen sönder på landet, avsaltaren. I år kommer jag nog montera bort den alt. Ställa in maskinen i varmförråd. Frostvakt hjälpte INTE. Stod i maskinen.

Vintern innan dess inloppsventil i tvättmaskinen- det rådde vi bot på nästlommande vinter genom att koppla bort inloppsslangen bara å tippa maskinen lite så överskottsvatten rann ut.

I våras var det dags för samtliga vattenrör i kåken att frysa sönder, ett digert jobb att dra om samtliga rör..men nu e det gjort.
 
Tvättmaskiner är det inga problem med, iaf inte de jag har haft. Jag kallställer under vintrar och har gjort det med olika tvättmaskiner i tjugo års tid.
Koppla bort vattenanslutningen till maskinen och öppna sedan Nålfiltret (den lilla luckan löngst ner till höger på maskinen normalt) Luta maskinen framåt och låt vattnet rinna ut. Klart :)

L Leffe skrev:
Vet nån vad som gäller med tvättmaskin, är dessa känsliga för nedfrysning?
 
  • Gilla
Alfha76
  • Laddar…
Eftersom vi nu är på väg att köpa diskmaskin till sommarstugan har jag kollat med tillverkarna vad som gäller. Electrloux-Husqvarna har en generell text där det står hur man ska förfara innan man lämnar diskmaskinen där det kan bli minusgrader: https://www.husqvarna-electrolux.se...skmaskiner/diskmaskin-i-ouppvarmt-fritidshus/. Hos Bosch står det i manualen för respektive maskin hur man ska göra, t ex på sid 54 i https://media3.bosch-home.com/Documents/9001523144_B.pdf. I en manual för en Cylinda diskmaskin stod att den inte skulle ställas där det kunde bli frost, men när jag kontaktade kundtjänsten mejlade de följande instruktion:
"Är det så att maskinen ska stå i något kallare utrymme så ska man göra följande med maskinen:
Efter att du kört det sista programmet innan du lämnar fritidshuset för sista gången för säsongen så öppna luckan så att vattnet i maskinen dunstar bort. Därefter är det viktigt att ta loss inloppsslangen till maskinen och tömma den på vatten. Detta är mycket viktigt då den slangen är trycksatt. Du kan även ta loss avloppsslangen och tömma den på vatten. Vatten expanderar när det fryser till is och det är därför det är viktigt att göra detta för att undvika att slangarna spricker."

Slutligen kan jag tillägga att rörmokaren som drog rören till diskmaskinen rekommenderade att man använder grovdammsugare och suger ur vattnet via inloppsslangen. Så gör alltid de när en maskin ska tömmas på vatten.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.