Har skaffat Harvia M3 som ska stå på skyddsplåt ovanpå ett trägolv.
Kaminen ska stå 50 cm från väggar.
Min fråga: Måste jag ha skyddsplåt även runt sidorna med tanke på att det är trägolv runt om?
Tacksam för ideér!
 
Jag letade rätt på Harvias monteringsanvisning för jag tyckte att 50 CM är alldeles för mycket. Jag blir inte klok på monteringsanvisningen, kanske beroende på att förkylningen ger mig vadd i huvudet. Men förhoppningsvis kan någon annan läsa innantill :(
 
Håller med dig! Är också förkyld och luddig trodde att jag inte begrep vad som stod...
Vore bra om någon med Harvia M3 hördes av.
 
jag har harvia 20pro. Det jag gjorde var att gjuta en platta ca 5cm tjock och 10cm bredare är kaminen. sen dubbla skivor masterboard med distanser bakom kaminen, ca. 10cm mellan skivan och kaminen. min nedre lav är bara 25-30cm från sidoplåten, men det blev godkänt av sotaren. Deras sidoavstånd kan man ta med en nypa salt... dock inte bakom, framför och under!
 
Tack Sheriffen!
Nu känner jag mig lugn.
 
Googla på

WX017
 
Tack för tipset!
Jag var p¨K-rauta i helgen och kollade skyddsplåten. Eftersom allt kostar så mycket tänkte jag ställa kaminen 50 cm från väggarna och avstå skyddsplåten.
Läste sen att om man har trägolv så kanske man måste ha skyddsplåt runt om för trägolvets skull?
När Sheriffen skriver som han gör känner jag mig lugnad och skippar nog skyddsplåten runt om.
Tack för ditt svar!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.