Hej! Jag har några frågot om grässådd;
- När på våren kan man börja? Så snart nätterna är frostfria, eller?
- Mina påsar med gräsfrön låg ute en vecka i minusgrader - klarar de det?
- Även "anti-moss-gödslet" låg ute i minusgrader - funkar det ändå?
- Jag har två hundar; borde jag hålla dem ifrån det nysådda? Kommer i så fall bli mycket svårt att leva så...
- Är det något annat man ska tänka på för att snabbt få en tät matta?

- På den del av tomten där det redan ligger en gammal gräsmatta är det väldigt mycket mossa. Vilket är bästa sättet att bli av med den; gödsel/kalk eller mossrivare? Om jag kalkar; kan det skada hundarna?
 
Om det är väldigt mycket mossa så kanske du ska tänka på att riva bort den som är där och sedan så nytt gräs. Men annars är det kalk och gödsel som gäller. Räkna med att få klippa gräset ofta när du gödslar bara! ;-)
 
Gräs kan man så som bäst när man ser bönder beså sina åkrar. Alltså antingen på hösten eller efter vintern när tjälen gått ur marken.

Om gräsfrön tål frost skulle jag själv gärna vilja veta! Men jag skulle aldrig chansa med tanke på allt jobb du riskerar offra till ingen nytta. Köp nya frön och testa de frostbitna fröna på en liten provyta. Berätta sen för oss andra hur det gick. ;-)

Visst kan hundar och människor springa omkring på nysådda ytor. Men ju mer lugn som sådden får dess snabbare gror den, förstås.

Bevattna generöst!
 
köp tunn fiberduk å lägg över den nysådda arean, gjorde det själv förra året med bra resultat...

katterna sprättade inte runt, och det bidde varmare under och klarade frost bättre...
 
Den var inte dum, tigern! Har du uppfunnit den själv? Eller sitter någon annan inne med patentet? :D
Hur som helst måste jag prova det snarast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.