Vad ska man andvända för lim när man skall fästa pappremsan i gipsskarvarna tro :confused:
Testade att spackla en vända först och sedan trycka fast pappremsan i det våta spacklet,vart inge bra,luftblåsor
 
Redigerat:
  • Gilla
mehow
  • Laddar…
Varför använder du inte glasfiberremsor? Det gjorde vi och de är som tejp så de fäster utav sig själv så spacklar man sedan uppe på. Finfina grejer.
 
Pappremsa fungerar utmärkt om man använder rätt teknik, börja med att lägga ut spackel i skarven som du fördelar jämt, därefter börjar du uppifrån med pappremsan, tryck fast upptil i skarven därefter använder spackelspaden för att fästa remsan i det våta spacklet, tekniken handlar om att pressa ner remsan i det våta spacklet, uppifrån och ner i ett drag så att du pressar ut eventuella luftbubblor samtidigt som du fäster remsan. Därefter lägger du på ett lager spackel ovanpå remsan. När allt torkat spacklar du ytterligare en eller två gånger. Denna gång spacklar du bredare.
Pappremsans stora fördel jämfört med glasfiberremsor är att det går fortare att sätta papparemsor när det handlar om ett stort antal skarvar som ska spacklas.
 
pappremsan ska bli något styvare, glasfibern vill gärna spricka efter en stund (om du har rörelser i väggen)
den skall läggas i spacklet.
du lägger på spackel, utan att dra bort.
lägger på remsan och trycker/drar fast den med spackelspaden.
låt torka och spackla över en gång till.
får du luftblåsor kan du ha varit för snål med spacklet.
har man inte tillräckligt med vått spackel under remsan suger den bara åt sig fukten och släpper, därmed blåsor.

EDIT: klingstrom var snabbare... =)
 
Min kvalitetsansvarige till husbygget pratade nånting om att man lade grundfärg i skarven först och fäste pappremsan i den våta färgen ,overkill:confused:
 
Om du verkligen orkar kan du lägga på spackel i skarven innan du sätter upp remsan. Låt det torka, ståla av spacklet så det blir jämnt. Limma med våtrumslim eller Bård & överlappslim. Sätt upp remsan och spackla ett brett lager med spackel.

Pappremsan är väldigt inte jättesmidig att använda som amatör, men har man väl fått in snitsen så går det bra.
Personligen föredrar jag skarvremsa CP50 som är tillverkad av cellulosapapper. Samma material som "microlit" (fiberduk/armeringsväv). Den är mycket lättare att få jämn. Men dock väldigt svår att få tag på.
 
Man kan annars limma den med tapetlim för våtrum. Pensla först skarven sen penslar du dit remsan, går fort och enkelt (snodde för övrigt tekniken då jag såg en målare göra så på ett bygge).
Personligen tycker jag pappremsan är suveränt mycket bättre än glasfiber, speciellt i inner och ytterhörn
 
min erfarenhet av pappersremsa är att om det väl spriker så får man skära upp hela skarven och göra om allt. Den är ju föreskrivet i husama att man ska använda pappersremsa men jag jobbar som snickare och nästa alla hus vi har byggt så har pappersremsan fåt sprikor och de målare jag har prata med tycker att glasfiber är bättre just därför den rör lite på sig och inte är som pappersremsan styvare
 
spricker det så spricker det, tycker inte det spelar någon roll om det ligger papper eller glasfiber då. ska man lägga ännu en pappersremsa på för att laga, så kan det bli knivigt. men då får man ta en glasfiber då...

hur som helst så upplever jag pappersremsan som något starkare...
just little me...
 
Pappremsan kan väl till skillnad från glasfiberdito även ta upp skjuvspänningar
 
kallek skrev:
Pappremsan kan väl till skillnad från glasfiberdito även ta upp skjuvspänningar
Japp. Sjuvande rörelser är ett problem som drabbar nybyggda hus med snabbtorkat virke.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Vad ska man andvända för lim när man skall fästa pappremsan i gipsskarvarna tro :confused:
Testade att spackla en vända först och sedan trycka fast pappremsan i det våta spacklet,vart inge bra,luftblåsor
Instruktionsvideo x3: taunton.com

Intressant att det finns snickare som inte rekommenderar pappersremsa. Fattar inte riktigt argumentet att glasfiber är att föredra då det kan röra på sig mera - då blir det väl garanterat sprickor om det rör på sig mer?

Pappret är alltså stabilt horisontellt + vertikalt + diagonalt men glasfiberremsan är bara stabilt horisontellt + vertikalt ... därför är pappret oftast det som rekommenderas!
 
Jag kör med glasfiber...
 
haha jaja jag är bara en snickare men har ju en pappa som har jobba ca 35år som målare var av 20 som egenföretagare, men vad vet jag där jag jobbar som bygger uteslutande hus av lösvirke så tycker jag iaf att där målaren har satt pappersremsa så har det blivigt mer sprikor och det här efter 2 årsbesiktningen och som jag sa de målare jag har prata med säger att det är glasfiber de tycker ger bäst resultat, och jag skulle helt klart köra med glasfiber åt mig själv men det är ju bara jag som är snickare
 
Ja, jag har samma erfarenhet.
 
  • Gilla
Joel_larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.