Håller på med ett nytt badrum men badkaret är inte beställt ännu.

Planlösningen för badrummet är som följer:
badrumplanl%f6sning.jpg

Tidigare var det ett standard badkar från 1980 som är 160 cm långt och 60 cm brett.
Som ni kan se på den bifogade bilden så gick det alltså precis in.

Nu vill vi ha ett massagebadkar som är så stort som möjligt men hur stort får plats?
Det tidigare badkaret hade ju inte fötterna i varje hörn utan en bit in. Det gör ju att man kan vicka det på sidan och sedan ta ut det, därför kunde vi ha ett 160 cm badkar när avståndet var 162 cm.

De "billiga" massgebadkaren från asien har jag förstått att de står på något som liknar en ram, alltså blir det mer som en fot i varje hörn och det gör ju att jag aldrig kan få in ett 160 cm långt badkar i mitt badrum. Jag hoppas verkligen inte att det är så men det verkar vara så.

Ett hörnbadkar typ 130x130 cm vore ok men det får inte plats i hissen. Ett 120x120 cm går in i hissen men känns som för litet. Då tar vi hellre ett singelbadkar med lite mer baddjup.

Kommer ett 150 cm långt singelbadkar att få plats?

Hur har ni andra löst det, jag kan ju inte vara själv i den här situationen.

Vårat maxtak för badkaret ligger på runt 15 000.
 
Ja nu har jag kört lite pytagoras sats och kommit fram till att ett badkar som är 150 cm långt och inte alltför högt ska gå att få in. Då blir diagonalmåttet ganska precis 160 cm. Det känns ändå lite osäkert att beställa när det diffar på någon centimeter när.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.