Vi bygger just nu ett fritidshus.
Då vi skulle skriva kontrakt med entreprenören hävdade han att vite på förseningar skrev man inte på fritidshus.
Då jag insisterade fick jag det inskrivet i kontraktet dock med drygt två veckors förlängd kontraktstid.
Nu är bygget klart enligt kontraktet.
Jag har några frågor som jag hoppas att någon i detta kunniga forum skulle kunna ge svar på.

1) Från vilken dag ska man börja räkna förseningsvitet? då besiktningsmannen godkänt?
eller då entreprenören anmäler huset som klart? ngt. annat datum?

2)Kontraktet var ett med delad entreprenad och nu hävdar entreprenören att pga att en elektriker blev sjuk ngn vecka mitt under byggnadstiden så orsakade det en del av förseningen och kan avräknas tiden för försening.
Är det så?
Jag har tolkat det så att entrepenören i samband med en ev. försening pga ex.vis sjukdom direkt måste begära förlängs kontraktstid och att det ej går att hävda det nu i efterhand.
Någon som vet?

Entreprenören hade muntligt lovat att det skulle ta 6v att få det snickarfärdigt.
Nu tog det 19v. Är det rimlig tid?

Tacksam för några kloka synpunkter.
m.v.h.
Agne
 
Vid godkänd besiktning anses huset klart. Vet ej om det kan finnas varianter, om besiktningen av ngn. anledning försenas.

Vid delad entrepenad så blir det ju besvärligt med viten, om snickaren försenas pga. att en annan hantverkare inte gör sitt så kan han i princip motivera hur lång försening som helst pga. det. Om hela hans planering spricker för att han inte kan stänga en vägg när elektrikern inte är klar, så är det inte helt orimligt med 10 veckors försening. Eller visst är det orimiligt, men det är du som beställare som måste motbevisa honom om att förseningen inte hade med elektrikerns sjukdom att göra. Vet ej om han måste anmäla det direkt, men det finns säkert bra undanflykter för det också.
 
Alla dina frågor borde ha reglerats av kontraktet.är det ett ABS05 eller likande?

sjukdom eller så är inte Force majeure om ni har det i kontratet.

Generellt gäller:

1. Slut är godkänd slutbesiktningsdatum.
Vite räknas till denna dag även om det förlängs pga att någon skall måla en extra gång eller så...

2. OM er kontraktstid var 6 veckor och det tog 19 så behöver ni bara stå på er. det är oskäligt och ni skall kräva viten och inte avdrag för sjukdom.

Jag tror att entreprenören *som alla* suck försöker få ut max betalning. Men kom ihåg att bestrida o kräva pappersexercis på allt om de tblir problem. Inge muntliga saker - det kommer bara stå dig i fatet. Allt som är kontrakterat äkan du kräva.

Jag tycker ni skall skiriva en rad där ni

1. förklarar att ni har ett kontrak det skall följas.
2. 19 veckor anser ni oskälligt.
3. Ni kommer dra av viten på X SEK och sjuktdom är inte Force majeure. Speciellt som att ni anser detta vara en efterkonstruktion då ni inte fick skriftlig information om detta när det inträffade. Alla förseningar bör skäligen annonseras!

4. Om entreprenören bestdider detta så är han välkommen att pröva det i svensk domstol.

tack o hej!
 
Tack för era svar som var tydliga och klara.
Jag ska snarast skriva till entreprenören och vidhålla att kontraktet ska följas och därmed att vitet ska betalas.
 
Jag är benägen att hålla med hemmapularen. Beroende på hur kontraktet är skrivet så kan vitesklausulen hävdas eller inte. Om det är en delad entreprenad så kan sällan en entreprenör hållas ansvarig för följder som kommer utav att någon annan entreprenör inte fullgjort sitt åtagande. Det framgår rätt tydligt i ABS05, punkterna 16-17.

Men det gäller den försening som kan konstateras pga elektrikerns sjukdom, ändrings- och tilläggsarbeten från beställaren, brister i beställarens beskedsgivning, inväntan av kommunala beslut etc. Och det lär knappast uppgå till alla 13 veckornas försening.
 
Min poäng är att om elektrikerns sjukdom försenat snickaren i en vecka, så kanske han har ett annat projekt som han måste ta istället för att göra färdigt den försenade veckan, det innbär ju i värsta fall att han kanske bygger en hel villa någonstans innan han kan komma tillbaka och göra klart. Någonstans går givetvis en rimlighetsgräns för hur mycket en veckas försening skall ge i "multiplikationseffekt".

Men här är ju skillnaden mot totalentrepenad, då är det upp till entrepenören att lösa problemet med hur man skall kunna jobba ikapp en försening som orsakats av annan.
 
Hej igen.
Trots att jag hävdar,och elektrikern stöder mig i detta, att hans sjukdom var under semestern och ej fördröjde snickaren, vägrar entreprenören mig vitet som finns inskrivet i kontraktet.
Ja, det enda jag kan göra är väl att innehålle betalning på fakturan som motsvarar vitet.
Någon som har något annat förslag?
 
Snickaren kan hävda att han var sen, men hade tänkt arbeta in tiden under semestern.

Håller du inne pengar så skulle jag tro att chansen att förlora vid en process är ganska stor. Det är möjligen det där med att han skulle anmält följdförseningen tidigare som talar för dig.
 
MEN sjukdom och andra jobb är inte något som man enligt lagen eller de flesta kontrkatsformer accepterar som anledning. Firman får ha backups för detta om de skriver poå ett sådant kontrakt helt enkelt. Sen när blev förkylning force majeure? Eller "ett viktigare jobb"

Stå på dig!
 
Hej och tack för era kloka synpunkter.
Frågan är vem som har bevisbördan för tidpunken för elektrikerns sjukdom.
Jag och elektrikern hävdar att han var sjuk när snickarna ändå skulle ha semester och därmed ej försenade byggandet.
Entreprenören hävdar att elektrikerns sjukdom orsakade hela förseningen.
De har inga skriftliga dokument som visar detta.
Är det inte så att näringsidkaren har bevisbördan?
 
Men nu var det ju en annan firma som var sjuk. Delad entrepenad, snickaren skyhller på elektrikerns sjukfrånvaro. Snickaren har ingen som helst skyldighet att hålla sig med backup som går in när någon annan firma blir försenad.

Så frågan handlar såvitt jag förstår hur mycket försening som snickaren har rätt att "skriva" på elektrikerns sjukdom. Och jag är ganska övertygad om han i princip kan bygga ett helt hus någonannanstans innan han återkommer och färdigställer, ren formellt alltså. Snickaren har ju planer att att bygga detta hus under ett antal veckor, och bygga ett annat hus unde rett antal veckor efter detta osv.

Vad gäller bevisbördan så är det nog du som har bördan att bevisa att bygget är försenat. Om snickaren hävdar att det beror på samordningsproblem (elen var inte färdig på rätt tid), så är det den som ansvarar för samordningen (dvs troligen du själv) som måste visa att det inte fanns några samordningsproblem. DVs det är du som vill ha ut ett skadestånd från byggaren, då ligger bevisbördan på dig. Sånt här är ju betydligt enklare vid en totalentrepenad, då finns det bara en part som kan vara ansvarig för förseningen, och i prinip så skall det till krig eller naturkatastrof för att byggaren skall klara sig från ansvar för en försening (och så förståss den vanliga fallgropen, du som kund kommer med en ändring, om det så bara är en extra skruv nånstans så skyller byggaren allt på den där skruven).
 
Ja,det ligger nog mycket i vad du säger.
Att bevisa att det föreligger en försening är väl inte det svåraste då det påbörjats 8v från kontraktstidens utgång till slutbesiktningens godkännande.
Det ståt tydligt i kontraktet att ett vite ska betalas för varje vecka påbörjad försening.
Dock står ord mot ord mellan elektriker och snickaren vad gäller huruvida förseninge orsakats av elektrikern eller inte.
Nu har elektrikern skrivet en skriftlig redogörelse för vilken tid han var sjuk .
Detta var under den tid snickaren utannonserat att han skulle ta semester så jag hoppas det håller.
Kommer nog att innehålla pengarna då jag anser mig ha rätt och förhoppningsvis håller det vid en eventuell juridisk process.
 
Kolla me en riktig jurist, förlorar du så kan det bli dyrt.
 
A
Det där med vite låter väldigt, väldigt bräckligt när det är delad entreprenad och/eller ändringar med i bilden. Finns det verkligen ingenting som reglerar detta? Det verkar vara hur enkelt som helst att komma från vite.
 
Agne skrev:
Dock står ord mot ord mellan elektriker och snickaren vad gäller huruvida förseninge orsakats av elektrikern eller inte.
Jag förstår inte hur elektrikern kan veta hur mycket hans sjukdom försenat snickaren. Det är nog inte så enkelt att om elektrikern är sjuk en vecka så blir snickaren försenad i en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.