Oljefyllt har ju en annan fördel förutom att de inte luktar bränt, de är helt tysta när också.
 
erber skrev:
2. Elarmaturer - oljefyllt eller genomströmmande - diskuteras flitigt här på forumet har jag märkt. Men om vi bortser från lukten, kan man i ärlighetens namn säga att ett EL-element är bättre än det andra när det kommer till hur mycket energi det faktiskt avger i form av värme. Dvs kan två element av modell X och Y och båda på exempelvis 1000 W:s effekt värma upp ett och samma rum med olika förbrukning? Dvs elementet X klara bara att värma 10 kvm, medan Y klarar 15 kvm med samma förbrukning?? Det är väl dit vi trots allt vill komma??!?
Det enda som kan skilja radiatorerna åt är om det ena sprider värmen bättre än det andra och därför kan upplevas som effektivare. Men verkningsgraden hos alla elradiatorer är alltid 100% dvs all el blir värme. Ja, fläktkonvektorer då där en liten liten del av energin blir till rörelseenergi.
 
TrollMann skrev:
Oljefyllt har ju en annan fördel förutom att de inte luktar bränt, de är helt tysta när också.
Helt tysta kan elektroniskt reglerade icke oljefyllda radiatorer också vara. Eftersom temperaturen inte varierar mellan min och max (av och på) så försvinner knäppningarna också.
 
Det finns ju en riskt att det blir något sämre luftcirkulation med en oljefylld radiator än med en konvektor. Därmed skulle luften kunna bli något varmare bakom radiatorn, vilket i sin tur skulle leda till att förlusterna ut genom väggen blir något större med den oljefyllda radiatorn än med en konvektor.
 
mulpac skrev:
Det finns ju en riskt att det blir något sämre luftcirkulation med en oljefylld radiator än med en konvektor. Därmed skulle luften kunna bli något varmare bakom radiatorn, vilket i sin tur skulle leda till att förlusterna ut genom väggen blir något större med den oljefyllda radiatorn än med en konvektor.
det finns oljefyllda med konvektorplåt också!
 
erber skrev:
Lyckades få dit en kompis som är elektriker, dock är intallationsel inte hans starka sida, men han kunde dock konstatera att själva dragningen i sig är helt okej och att han instämmer i vad flera här redan har pekat på - att skippa tankar på att dra om till 230 V. Han menade att jag istället borde vara glad att det är 400 V.

Några andra frågor: :)

1. Finns det idag installationskabel som är godkänd för att gjuta in / lägga i puts utan rör. Här är det frågan om ca 20 cm och max ca 0,5 cm ned i putsen.

2. Elarmaturer - oljefyllt eller genomströmmande - diskuteras flitigt här på forumet har jag märkt. Men om vi bortser från lukten, kan man i ärlighetens namn säga att ett EL-element är bättre än det andra när det kommer till hur mycket energi det faktiskt avger i form av värme. Dvs kan två element av modell X och Y och båda på exempelvis 1000 W:s effekt värma upp ett och samma rum med olika förbrukning? Dvs elementet X klara bara att värma 10 kvm, medan Y klarar 15 kvm med samma förbrukning?? Det är väl dit vi trots allt vill komma??!? Har läst flera inlägg och det brukar sluta i debatter hurvida det luktar bränt eller ej när elementet startar efter sommaren. För mig är det egalt om elementet luktar lite några minuter efter ha vart avstängt länge. Bara det är energisnålare än alla andra element, men med samma prestanda.

Då skulle jag banne mig kunna acceptera element som ser ut som en elektriska grilltändare bara de förbrukar mindre ström. :D

EKK är godkänd för att lägga under puts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.