Är det någon som vet om det finns eller ens är praktiskt möjligt att koppla en turbin/generator till sin vedpanna och producera el via den?

Kraftvärmeverk som producerar både el till elnätet och värme till fjärrvärmeverket är ju vanliga och många av dem drivs av biobränslen. Men är det möjligt att göra samma sak i så liten skala att man kan ha det hemma? Jag googlade lite men kunde hitta något. Är det någon annan som vet mer?
 
Borde vara tekniskt genomförbart, tyvärr har jag inte sett någon som gjort det. De varianter jag sett och vet som finns på marknaden i dagsläget, riktade till mindre och medelstora anläggningar, är baserade på antingen pellets- och flispannor. Skulle vara kul att se ifall det finns någon vedpanna som också har det.
 
En stirlingmotor med generator är svaret, har kikat lite på idén men var ska man sätta den om man ska ha en modern panna med omvänd förbränning...på min gamla egor v25 skulle man kunna sätta den var som helst(där det blir varmt).
Det stora problemet är att effekten är bara 1-3 kw så det är inget att driva hushållet med, samtidigt som Stirling motorn kostar skjortan...men kanske i framtiden har man tid att pula ihop en själv eller något
 
En ganska vanlig väg är att skaffa sig ett gengasaggregat, koppla det till den minsta vattenkylda Fiatmotor (eller nåt annat märke) du hittar och sedan driva en vanlig billig trefasgenerator.
Kylvattnet från motorn går till varmvattenberedaren och när den är varm vidare till acktanken.
Generatorn är en vanlig köpegenerator men alternativt kan man driva en vanlig trefasmotor med extra kondensatorer som fristående generator.
 
Det var sannerligen intressant läsning. Är det någon som har en sådan här österrikisk stirlingmotor?

Det som gör mig lite fundersam är den låga produktionen, enligt hemsidan bara drygt 2000 kwh per år. Det innebär väl att det i princip är dödfött att försöka få någon ekonomisk lönsamhet i det hela med tanke på att pannan kostar 10000 euro. Eller tänker jag fel?
 
att hosta upp 10000 euro, nej brrr... för en smålänning i exil är det otänkbart men en enkolvs hempuls stirling som kan köras när strömmen går för att driva mitt pannrum.. är min idé...
 
Tyvärr är denna tilltalande idé döfödd. Skälet till det är att verkningsgraden hos termiska maskiner (Sterlingmotor, lågtemperaturturbin) är proportionell mot temperaturskillnaden mellan början och slutet på processen. Visst har många velat köra en turbin på rökgaserna, men kalkylen visar sedan att man får ut så lite energi att det aldrig går att räkna hem. Precis som Hr Anders funnit ut. Tyvärr är fysikens lagar obarmhärtiga ibland.

klex idé är naturligtvis möjlig, men det är något annat.
 
Staffans2000
Jag såg en "sida" som jag ej längre hittar med en veddriven generator via en ångturbin. Verkningsgraden var dock låg som i alla ångturbiner knappt.20%. Har man nytta av massor med varmvatten är det en utmärkt manick, man får ju strömmen på köpet.

Staffan
 
Allt det här har varit mycket intressant läsning. Kanske kan ett gengasaggregat vara något. Men det kräver mer fritid än jag har för närvarande så det får nog vara. Och vem vet, men högre elpriser och lägre produktionskostnad kanske till och med den österrikiska lyx-pannan kan bli lönsam.
 
Kanske något "off topic"?
Läste om en kille i Älvkarleby som byggt sig ett special hus. Där har han en panna med inbyggd stirlingmotor/generator.
Någon som vet mera om det?

Saken är att när jag byter panna och monterar in min egenkonstruerade havrebrännare funderar jag påen stirlingmotor som drar en generator- 24V= system och batterier samt byter allt lyse succesivt mot LED och liknande lågvolts system.
Vad tror ni?
Synpunkter?
Mera info om stirlingmotordriften?

Tackar och hälsar,
Skalman
 
..i Lund så utvecklas just en sådan panna just nu. Compower (www.compower.se)

Detta är onekligen framtiden i landsbygden!
 
Pille skrev:
..i Lund så utvecklas just en sådan panna just nu. Compower (www.compower.se)

Detta är onekligen framtiden i landsbygden!
Detta skrev jag om lite högre upp, en lågtrycksturbin som går på rökgaserna. Visst fungerar det, men med låg verkningsgrad. Så det är inget för villaägare, men kanske för en bonde som har stora volymer att värma och billigt bränsle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.