Skall fylla igen torpargrunden och har grävt ut c:a 50cm och har fått flera förslag. Vattenburen golvärme skall in i golvet. (grus,cellplast och betong är inget alternativ för mig).



Alt1 (troligen billigast)
15cm makadam/singel
10cm cellplast
15cm leca (stabiliserad med betong)
10 cm betong

Alt2
15cm Makadam/Singel
12cm EPS cement
10cm Cellplast
10cm EPS cement
3cm Flytspackel

Alt3
40 cm Leca som man stabiliserar med betong
10cm Betong

Alt4 (troligen dyrast)
37cm leca (stabiliserad med EPS)
10cm EPS cement
3cm flytspackel
 
Aggen, jag har tyvärr inget svar men... jag är ruskigt intresserad av detta ämne då vi kanske står inför samma arbete, nämligen att fylla igen grunden.

Marken under huset består av berghällar. Vårt alternativ 1 som vi fick av en konsult var att fylla med leca, 100 mm cellplast och därefter betong.

Men i offertarbetet har byggarna lite olika åsikter/förslag. Någon har räknat på flytspackel i st för betong, någon hävdar att leca är kass (dåligt isolvervärde jmf med cellplast, dyrt mm), bättre att ta makadam + 300 mm cellplast och därefter betong.

Så allt är en röra och sämre lär det väl bli när jag dessutom postar frågan här ;)
 
Beroende på vad du har "runt om" alltså grundmuren bestämmer mer eller mindre vad man väljer. Eftersom grundmuren är ojämn på insidan samt att jag har grävt ut c:a 45cm och kan ej gräva mer och vill isolera så mycket som möjligt för att jag skall ha golvvärme skippar jag makadam+cellplast som förmodligen är billigast men tyngst (om man gör det själv).

Jag funderar på detta....
1. Filt (vet ej riktigt om denna behövs)
2. Leca 150mm (isolerande och kapilärbrytande)
3. 200 cellplast så tätt som möjligt mot mur, i håligheterna fyller jag med leca.
4. Filt eller plast för att lecan skall ligga kvar.
4. 100mm EPS cement, isolerar mot muren så att det ej blir kallras (samt så behövs denna ej armeras eller vibreras samt så isolerar den)
5. golvvärme
6. 30mm självavjämnande flytspackel.

Leca och EPS isolerar ungefär 1/3 som cellplast.

Denna konstruktion kanske kostar lite mer men är mycket lättare att gjöra själv.

När skall du gjuta? Hur mycket låg offerten på?
 
Skulle gissa på att vi sätter igång jobbet på allvar i januari.

Har än så länge bara fått in en offert och den ligger på 325 + moms. Kändes rätt saftigt.

I detta ingår rivning av gamla golvbjälklaget, rivning av lite innerväggar, en murstock, lite grävning utanför grundmuren, golvvärmeslingor.

Och det är alternativ med leca + 100 mm cellplast + flytspackel (för att slippa lång härdningstid med betong).
 
Du har inte kollat på EPS cement, som har mycket kort brinntid, dock lite dyrare men du slipper kostnaden för armeringen och lägger golvvärme i en rörhållskens istället....?
 
Hmm, nej jag har inte kollat på EPS-cement, men det låter ju intressant att ta med som ett till alternativ. Är det dyrare än flytspackel, fast då kanske man slipper armering så det blir i slutändan billigare?
 
Flytspackel måste vara dyrare, samt att få ut 10cm är rätt mycket....halland vi har också hus i halland, vart är ert hus...
 
Onsala
 
ok, vi med....det var ju roligt :)
 
Onsala, lustigt, det är ju en hyfsat ovanlig manöver.

Får intrycket att du planerar göra en hel del själv? Vad har ni för budget förresten?
 
ovanlig manöver?

Vet ej ännu, ingen egentligen. Vi håller på att bygga till, har väl räknat med att grunden om man gör det själv går på en c:a 100'.- inkl golvvärme...
 
Ovanlig manöver, jag menar alltså att det är ovanligt att fylla igen krypgrunder och gjuta platta ovanpå. Åtminstone över en hel husgrund.
 
Aggen, har du bestämt dig för hur du ska göra?

Fråga 2: Har du ungefärlig koll på priser på:
flytspackel vs betong?
leca vs makadam?
 
leca c:a 2000.- kubik, makadam c:a 300.- kubik
betong billigare men krångligare....
blir nog leca,cellplast,eps,flytspackel...
 
Tjenare,

Pris på leca (som vi trots allt inte ska använda). Jag hörde med Onsalavillan (Maxit), och fick pris på 650/kubik inkl moms för 12/20.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.