Nu går Borohus ut hårt och sätter nivån på husbyggarmarknaden med en finansiering av husbygget på 3.39% upp till 5 miljoner kronor. Det blir något att bita i för de andra prefab husleverantörerna.

Vika kommer att hänga på och ta fighten med Boro?

//Selor
 
Finansiering av husbygget? Om det är 3% eller 6%, gör det verkligen att folk kommer springande efter Borohus?
 
Menar dom på byggkreditivet eller? Isåfall är det ju inte så jättebra. Tjänar kanske 10-15kkr totalt.
 
Det var min utgångsteori också, och jag tycker som du. Vem bryr sig om om dom småpengarna ( i sammanhanget ) ?
 
Finns heller ingen information på deras hemsida om detta!
Både A-hus och Hjältevadshus har numera ränteerbjudanden.
 
Det visar väl bara att det börjar bli panik på den marknaden?

Man kan inte gå ned i pris, få då skulle man omedelbart ha en massa kunder i pågående projekt på halsen som vill ha en prissänkning, istället för den indexuppjustering man kanske har fått som extra lök på laxen.

Någonstans läste jag (kan inte hitta det nu) att det nästa år kan komma att byggas 70% !!! färre småhus än i år. Marknaden har tvärnitat, och alla slåss för sin överlevnad. Även om det inte blir så få hus som byggs är det naturligtvis knepigt att överleva även om marknaden går ned med 30-40%.

Bakgrunden är dels bankernas mycket mer restriktiva hållning till att låna ut pengar, men också att bostadsmarknaden står still så att man inte kan sälja sina bostäder och investera i en ny. Osäkerheten om prisfall gör också att många sitter still i båten. Inte kul att sitta med en nybyggd villa för 4Mkr om den efter 2 år är värd 3,5Mkr.

Om man funderar på att idag köpa ett nytt hus, kan man säkert pressa pris och tillval långt bortom vad som tidigare varit möjligt.
 
Johnny Viking skrev:
Menar dom på byggkreditivet eller? Isåfall är det ju inte så jättebra. Tjänar kanske 10-15kkr totalt.
A-hus erbjudande var väl rabatt motsvarande skillnaden på marknadsräntan och 4,45% under 2 år och upp till 2,5 miljoner, bör väl bli betydligt mer än 10-15 tkr?
 
Idag kan man binda ett lån enligt listpris hos t.ex. SBAB 2 år för 5,52%.

Skillnaden blir 1,07%, och efter skatteeffekt på 2,5Mkr gör det 18.725kr/år, eller 37.450kr under 2 år. Jag har inte läst deras villkor vad som menas med marknadsränta etc, men som jag ser det tar de inga stora risker för att få sälja ett hus för 2,5Mkr. De riskerar att få ge en rabatt på knappt 1,5% av köpesumman. Är det någon som gör vågen av det?
 
En skillnad på 100.000 hade inte lockat. Det är fortfarande skitpengar i sammanhanget...
 
Såna här svar tycker jag är lite märkliga, men det kanske är jag som är extremt fattig...
om 100 000:- är en skitsumma vad har man för lön då, det är ändå pengar som ska betalas, fundera på hur många timmar du måste arbeta för att få ut den summan. Sen är det naturligtvis så att det är dyrt att bygga hus idag, sjukt dyrt men om man kan spara 100 000:- någonstans så är det ändå i slutändan 100 000:- över.
 
imported_Anders_S skrev:
En skillnad på 100.000 hade inte lockat. Det är fortfarande skitpengar i sammanhanget...
Hade jag suttit i sittsen att välja mellan två identiska hus varav det ena skulle kosta 100´:- mindra....klart som 17 att jag valt det billigare!! (Förutsatt att de var identiska!!)
 
Hur många är identiska undrar jag då?
 
imported_Anders_S skrev:
Hur många är identiska undrar jag då?
Innan man får erbjudandet om 100´:- i "ränterabatt" och efter. kanske var det så jag menade.........
 
Marive skrev:
Såna här svar tycker jag är lite märkliga, men det kanske är jag som är extremt fattig...
om 100 000:- är en skitsumma vad har man för lön då, det är ändå pengar som ska betalas, fundera på hur många timmar du måste arbeta för att få ut den summan. Sen är det naturligtvis så att det är dyrt att bygga hus idag, sjukt dyrt men om man kan spara 100 000:- någonstans så är det ändå i slutändan 100 000:- över.
Ja, om man räknar med att en tomt kostar ex 1.500.000 och ett hus kostar kanske 2.5000.000 så tycker jag det är skitpengar med 100.000. Nog hade jag valt huset jag helst ville ha, hellre än att spara 2-3-4%.

100.000 är mycket pengar men det är i sammanhanget lite, tycker JAG.

Nu var det inte 100.000 i skillnad utan knappt 40.000. Siffran var enbart vad jag personligen inte hade lockats av. Jag tjänar varken massor av pengar eller har ett välfyllt konto, ändå anser jag det viktigare att välja det hus jag vill hal än spara några procent. Sån är jag...
 
När man bygger hus är 100.000kr inget. För vår del blev tomtröjningen säkert mera än 100.000kr dyrare, sprängning bortforsling osv.
Om man har så små marginaler skall man nog fundera på om man skall bygga hus eller inte. Vi har varit väldigt nitiska men ändå sprang räkningarna iväg. Nu har vi inga stora marginaler men kan exempelvis vänta med att bygga garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.