Har köpt ett gammalt torp i vilket man dragit ut avloppsvattnet från köket via ett hål i stenmuren (torpargrund) - röret löper således fritt i luften nästan en meter och går sedan ned i marken.

Jagt vet inte än om det är lagt markisolering för rören därunder (hoppas det för de går bara på ca 80 cm djup, i Västmanland) men jag hade hoppats att hitta någon färdig isolerpryl att bara "klicka" på den del som löper i luften. Nu har jag letat på diverse hemsidor utan framgång - någon som har något tips?
 
Du behöver inte isolera avloppsrör eftersom de normalt är tomma.
 
Jag har alla mina avloppsrör fria i torpargrunden innan det till slut går ner i huvudstammen under marken.
 
Det ser förmodligen ut så under de flesta torpagrunder. Tror inte du behöver oroa dig. Ett alternativ är att slänga värmekabel i avloppet.
 
tio_Pepe skrev:
Du behöver inte isolera avloppsrör eftersom de normalt är tomma.
I ett självfallssystem så är detta vad man eftersträvar och vad är själva huvudtanken. Dock så är det ibland stor skillnad mellan praktik och teori. Kan tänka mig två orsaker som gör att det samlas vatten. Fett från köket gör att flödet hindras och vatten samlas. Det andra är svackor, dåligt fall vilket också gör att det kan samlas vatten. Ofta samverkar dessa enligt principen ju större svackor desto mer fett avlagras.

Jag förstod dock inte om rören gick inne i grunden innan de gick ner i marken eller de går utanför huslivet. Vid det senare hade jag nog isolerat för det kan ju inte vara snyggt med rör utanpå huset.

Vad gäller markdjup så vet jag inte vad kraven är för västmanland(kommer själv från landet av mjölk och honung, SKÅNE).

Om du kommer att få problem är svårt att svara på då det finns flera faktorer att ta hänsyn till.
Hur mycket används systemet. står det vatten i det samt hur djupt går tjälen i det aktuella området vid en sträng vinter.

Personligen så hade jag nog inte legat sömnlös om nätterna. Funkar systemet så använd det. Skulle det bli stopp så får man väl lösa det med spolning av hetvatten och om så blir fallet så blir det väl dags att göra om systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.