Jag är i begrepp att installera bergvärme för att ersätta den existerande kombipannan (olja/el). Problemet är att efter att ha fått en mängd beräkningar och offerter från fyra företag så är jag fortfarande inte särskilt mycket klokare, jag har fått förslag på värmepumpar mellan 7 och 16kW. :confused:
Jag har inget riktigt bra underlag för energiförbrukningen i huset vilket naturligtvis gör det extra svårt för både mig och företagen att räkna rätt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.

En fundering är om jag kan ansätta att min nuvarande panna är dimensionerad för husets maximala energibehov och enligt Energimyndighetens rekommendation multiplicera med 0,7?
Min Duomax från tidigt 90-tal har maxeffekt 25kW med olja och 13kW med el vilket då skulle innebära:
13*0,7=9,1kW eller 25*0,7=17kW
Är det rimligt att anta att elpatronen klarar maxbehovet? 25kW tycker jag låter väldigt högt?

Förslagen på bergvärmeanläggningar jag fått är:
IVT Greenline 7 med 130 m hål
IVT Greenline 9 med 180 m hål
IVT Greenline 11 med 200 m hål
IVT Greenline 11 med 200 m hål
IVT Greenline 14 med 2*230 m hål
Thermia Diplomat Duo 16 med 230 m hål

Är en för stor eller för liten anläggning att föredra? Alternativet att vänta ett år för att få bättre underlag finns naturligtvis också.

Huset är ett tegelhus från 60-talet på drygt 300kvm varav c:a 200 ska värmas upp till komforttemperatur. Huset ligger i Stockholm.

Förslag och synpunkter?

Peter
 
Det är vanligt att man väljer en värmepump som har ungefär halva denna effekt vi noll grader ute. Man vill inte ha för stor pump för den kostar så mycket mer utan att kunna spara så mycket mer. Så 6 - 7 kW VP kunde vara OK. Men eftersom värmefaktor och priset och husets verkliga energiförbrukning kan variera eller är okända föreslår jag att du titta under rubriken *energibalans* alt *värmepump* på www.energiberakning.se Då kan du själv räkna på detta.
 
Redigerat:
Inte större än 11kw behöver du inte. Kommer du bara att i framtiden också bara värme de 200m2 så skulle tom en 9kw räcka.
Räkna med ca 60w/m2 när det blir som kallast ute då hamnar du på en toppeffekt på 12kw med 200m2 uppvärmd yta.
Med en 11kw värmepump betyder det väldigt lite elpatrontillskott eller inget alls skulle jag säga.
 
Det beror ju vilken framledningstemp som krävs oxå, Bör kolla på en pump som ger 11 kW vid 0/50°
 
Halva topp effekten är för klent.
det är inte als specielt mycke dyrare att ta nån storlek större, det är fel
jag tror det härstamar från de första värmepumparna som tilverkades med flytande kondensering, dessa hade inte tillräckligt bra reglerutrustning för att hantera effekten.

Normalt är väll att man dimensionerar för 80% av topp effekten, men jag skule ta ett snäpp störe endå
 
Intressant diskussion detta. Jag bor i ett hus från 1999 på drygt 260 kvm - som ska värmas upp till komforttemperatur. Det finns golvvärme i hela huset - samt ett bubbelbad (300L).

Jag har fått ett antal offerter - där de flesta rekommenderar runt 9kW (men det varierar från 6kW till 17kW - och borrdjup på 120-200m).

9kW låter jo "klent" om man jämför med argumenten ovan! Det är iofs ett nyare hus - som är bra isolerat, med treglasfönster osv. Hur ska man tänka då ?

Tittar dock även på en varvtalsstyrd X11/X15 som två leverantörer har nämnt som alternativ - speciellt X11 verkar intressant!
 
Bara för att ett hus är nytt med 3-glas fönster betyder det inte att det är mycket bättre än äldre hus vad det gäller energiförbrukning, Beror även på vilken isolerings tjocklek samt storlek på fönstren huset har samt vart i landet det är..

Dom nya reglerna säger 110 kW/130 kW/m2 o år gör att ett hus på drygt 260 m2 skulle kräva mellan 28500-34000 kWh/år men då huset är äldre så kan det va mer som sagt, Kan tänka mej trots allt att majorfixers hus har ett max behov på 12-14 kW vid dut så en pump på 12 kW skulle bli bra med en volymförstorare på 200-300 l samt externberedare på 300 l (300/200l)..
 
Tackar. Dina siffror stämmer ganska bra med de jag har från en IVT-leverantör. Känns helt klart som om en X11 skulle passa bra i sammanhanget (från 2,5-15 kW varvtalsstyrd)...

2an skrev:
Bara för att ett hus är nytt med 3-glas fönster betyder det inte att det är mycket bättre än äldre hus vad det gäller energiförbrukning, Beror även på vilken isolerings tjocklek samt storlek på fönstren huset har samt vart i landet det är..

Dom nya reglerna säger 110 kW/130 kW/m2 o år gör att ett hus på drygt 260 m2 skulle kräva mellan 28500-34000 kWh/år men då huset är äldre så kan det va mer som sagt, Kan tänka mej trots allt att majorfixers hus har ett max behov på 12-14 kW vid dut så en pump på 12 kW skulle bli bra med en volymförstorare på 200-300 l samt externberedare på 300 l (300/200l)..
 
Med en X11 behöver du ju ingen volymförstorare o det behöver inte bli mycket dyrare med den jämfört med en pump på 12-14 kW med volymförstorare 0 arbete/material + mindre utrymme med X11.. :)
 
Hmmm såg på X15 att vid 11,7 kW avgiven effekt ger den ett cop på 3,25 vid 0/45° medans en C/E11 har cop på 3,5 vid 0/50° undrar hur det ser ut vid lägre effekt/temperatur..
 
Precis. Sen blir besparingen väl större med en X11 - även om det kanske inte är mer än några procent. Men allt man spar är jo trevligt :)

2an skrev:
Med en X11 behöver du ju ingen volymförstorare o det behöver inte bli mycket dyrare med den jämfört med en pump på 12-14 kW med volymförstorare 0 arbete/material + mindre utrymme med X11.. :)
 
X15 har ju snarare sämre cop vad jag förstår det som..
 
Äldre hus, typ mitt rån 1969 har ju självdrags ventiletion, så det drar mycke mindre energi än ett nyare med mekaniskventiletion.

mitt hus hade direkt el o drog ca 25 - 30 000 kWh ink. hushålls el. Huset är på 200m2 + 35m2 värmt garage)

jag har idag en pump på ca 10kW.
jag har kört utan volymförstorare med hyfsade siffror, o med volymförstorare på 160 liter med väldigt bra siffror
 
men vi ska inte glömma att radiatorsystemet spelar stor roll !
golv värme eller överdimensionerade radiatorer gör att du lättar kan ha lite störe pump.
 
Hej
Ville bara dela med mig lite info på X11 da jeg själv går i tanker på denna. Har tagit kontakt /har kontakt med IVT-Center samt IVT fabriken. X11 gir /arbetar mellan 2,9 -11kw.
Har varit i kontakt med NIBE-fabriken och fått uträkning på Nibe 1250 (varvtalsstyrd till 16Kw)
Varvtalsstyrd X15(4,5-17Kw) (IVT) gav på mitt hus et elforbruk på 8600Kw, 1250= 8450Kw

X11+VBX gav et utfall på 6600Kw på årsbasis.

Konventionell on/off pump IVT E11 samt Nibe 1135-10Kw låg på ca 9500KW med samma förutsättningar.

X11 gav besparelse på nestan 3000kw x 1,60kr/Kw= 4,800kr/år
Den kostar som sagt lite mera (20000)

Ps:Mitt hus har ett totalbehov vid 21" ca 30 000Kwh/ toppeffekt ca 11,7kw (Nybygge utan pump).:)

mvh
FMGS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.