Hej

I nästan 2 år haft olika hinder att komma igång med att bygga, ffa ekonomi. Under många mail har jag tillfrågat Täby-kommun om att bygga i en byggnadshöjd av höjdnivå på 38m (husen till hö och vä ligger på 39m). Först fick svar att jag kan sedan fått svar att grannar ska yttrar sig. Nu har underskrivit kontrakt och grannar på andra sida av gatan (har höjdnivå 22m) protesterar mot min höjd.

Vad ska jag göra? De tycker att jag ska bygga ett planhus istället för det detaljplanering tillåter på 200kvm och 2 plan. De tycker att jag ska spränga ner till höjdnivå 29, vilka svarar till hela det pengar som vi har byggnadskreditering för att bygga vår hus. Kan grannar hinder mig att bygga med det höjd som husen till hö och vä till oss har byggt? Kan byggnadsnämnden ändra detaljplanering bara när jag ska bygga? Om byggnadsnämnden går med till grannarskrav kan jag överklaga deras beslut? Var?

Jag hoppas att ni kan snarast svara mig då hela familjens ekonomi hänger ihop med detta.

MVH
HR
 
Byggnadsnämnden bestämmer inom detaljplanerat område, inte grannarna. De kan överklaga men det går oftast tillbaka med vändande post. Prata med byggnadsnämnden och lantmäteriet om situationen och hör vad de säger.

Är det inte detaljplanerat så måste grannars godkännande vägas in mycket mer.
 
Grannar kan alltid yttra sig och påstå saker, men byggnadsnämnden brukar inte fästa avseende på det om ditt bygge faller inom normen för detaljplanen.

Om ditt hus ligger i enlighet med detaljplan, och dina grannar har byggt så högt, så ser jag en väldigt liten risk att byggnadsnämnden skulle gå emot det hela.

Gör dom ändå det, så kan du överklaga till länsrätten som ganska ofta ger kommunerna bakläxa när de varit fel ute. Sedan kan man överklaga vidare till kammarrätt och regeringsrätt. Grannarna kan också komma att överklaga dit, men så som du beskrivit det ser jag en mycket liten risk i att du skall förlora ett sådant mål.
 
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.