Va ute med en elfirma idag och tittade på en inkoppling. kabel 5 ledare. Brun,Svart,Grå,Blå,Gul/Grön.

Allt var kopplat som det skall . Brun,Blå, Grön/Gul.(Svart och Grå avklippta) till en lysrörsamatur. Saken är den att den inte fungerade.
För några dagar sen mätte jag upp och jag mätte att svart (Fas 2 fast ej fas för den va inte inkopplad på fas) va kopplad mot nollan.

Detta va kopplat för ett halvår sen(garanti), Jag ringde elfirman så att de skulle åtgärda detta.

Det dom gjorde va att klippa blå och satte ubåt på och ansluta svart som nolla utan att märka upp.

Mäter man mellan fas och blå så är det 199v
Fas och svart 230v

Själv ville jag ju inte koppla så, utan ville ändra på matningen så att blå skall vara nollan.det va därför jag ringde dom..men det kanske är godkännt men det tvivlar jag på
 
när det finns en blå tråd så tar man såklart den som nolla! enda undantaget är när man har en flerledarkabel så får man använda blå som t.ex. tändtråd.
 
ja ..klart att man gör men matningen va felkopplad så han skippade och tog den lätta vägen
 
men 199v mellan brun och blå med ???
 
Om du mäter med en modern digital multimeter så kan du få vad som helst om du mäter på en tråd som inte är inkopplad i någon ände. Kapacitansen mellan ledarna gör att det läcker över lite ström och den höga resistansen i multimetern (typiskt 10 megaohm) gör att du mäter hög spänning. Vid 199V skulle det läcka 20 microampere.
 
Inget krav på att man måste använda blå till nollan men blå får bara användas till nolla om det finns nolla i kabeln. 199V är som sagt med största sannolikhet kapacitivt kopplad. Ju längre kabel desto högre spänning får man. Men kopplingen är för klen för att klara av att överföra någon energi.
 
Finns egentligen bara ett krav och det är att gul/grön SKA användas som jord/PEN. Det finns bara vissa undantag och det är luftledningar, exempelvis ALUS då märkningen kan göras på annat sätt.
Eller om kabeln har koncentrisk ledare så slka denna märkas i bägge ändar på tydligt sätt!

Men sen kan man tycka det är olämpligt att inte följa svensk standard, hade det varit jag hade jag kollat upp det och åtgärdat felet så att nollan blev blå om det hade varit hyfsat enkelt, typ koppla om i nån dosa eller så.
 
låter som en dålig firma!

hade dom bytt kabel eller va det en befintlig och ny armatur?
hade dom varit i centralen å grejat vid första tillfället?
 
Jag förstår inte

<Allt var kopplat som det skall . Brun,Blå, Grön/Gul.(Svart och Grå avklippta) till en lysrörsamatur. Saken är den att den inte fungerade.>

Allt var OK förutom att det inte fungerade, blå kopplad som nolla. Hade ledaren gått av inne i kabeln? Den av/bortklippta svarta hur kunde den sedan nå fram?

Protte
 
Vem ska veta detta proto typen.. :/
Kanske var det skumt i lokalen så dom förväxlade trådarna eller så har trådskaparn missförstått eller något annat. Hade man sett detta på plats hade man nog förstått, men i detta forum kan man bara gå efter infon som ges.
 
Eyeball skrev:
låter som en dålig firma!

hade dom bytt kabel eller va det en befintlig och ny armatur?
hade dom varit i centralen å grejat vid första tillfället?[/QUO

Måste ha varit ny kabel en bit, Eklk till lysrörsamaturen som går ner i ett rör och ner i marken och Svart jordkabel (vet inte vad den heter)upp i stolpbelysningen

I stolpbelysningen är det bara svarta kablar med nummer på (3 fas).
Ut till lysröret är det 5 ledaren med färger,

Nollan som matar amaturen klippte han, kvar är 10 cm och en ubåt,
Han tog den svarta som är 10 cm och skalade den och kopplade ihop med blå på lysröret

Nu är det grå som är 10 cm (utan ubåt) och en blå 10 cm med ubåt på som är kvar, resten är kopplat.

Så den kablen som kommer från stolpen är inte samma kabel som till lysröet utan måste vara skarvad.

Svårt att förklara,,,,man skulle ta bilder på det istället :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.