Jag satte igår in fönster i min sommarveranda. Eftersom jag bara har vindpapp på utsidan av väggen är det inte läge att sätta dit foder runt fönsterna. Eftersom jag ville ha tätt runt fömsterna sprutade jag byggskum utifrån i fogen och drevade sedan innefrån. Är det några problem med detta. jag har läst att man inte ska ha en tät fog utvändigt men jag behöver skydda drevet från fukt fram till jag sätter dit panel och foder. Finns det någon bättre läsning eller är min metod ok.

Jag la bara en tunn sträng så den precis tätade springan. Det fanns sedan gott om plats att dreva från insidan.

Är det en felaktig metod kan man ju alltid ta bort skummet innan jag sätter dit foder.
 
  • IMG_5841.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En tanke bara. Det kanske är bättre att foga med skum på insidan och sedan till våren innan jag sätter foder så drevar jag utifrån. Det bästa hade ju varit att få upp panel och foder innan vintern men det hinner jag nog inte.
 
Häfta dit lite byggplast på utsidan....borde funka bra;)

Mvh
 
Lite tråkigt bara att när man satt dit fina nya fönster så ska man åter klä in dem med plast. Rumnmet är ju klart att använda invändigt. Bara panelen som saknas.
 
Inte täcka hela fönstret förståss... bara en remsa över drevan;)

Mvh
 
ok, då förstår jag. Ska testa med det i helgen.

Tack för tipset.
 
normalt skall det inte vara "tätt" på utsidan enligt svenska leverantörer, dock tror jag inte du får några problem med detta - i t.ex. Norge så tätar man alltid in och utsida med mjukfog.....

/Fredda
 
Det är väl ingen poäng att både skumma och dreva. Har du valt att skumma är det lika bra att använda det fullt ut.
 
Jag har gjort precis som du beskriver.... en tunn sträng fogskum utvändigt som vindskydd. Har sedan tänkt dreva innifrån. Jag har läst att fogskum inte ska vara diffusionstät, men jag kan ha fel.

Snickarna som satte in fönstren tänkte fogskumma fönstren, men det ville inte jag pga fönstertillvarkarens rekommendationer. Det kändes också fel att inte ha något som skyddade drevremsorna. Därför blev det någon form av kompromiss... det ger mig möljlighet att dreva och sätta en bottningslist/mjukfog invändigt.

Förmodligen fel, men känns bättre än att enbart fogskumma.
 
Skum är diffusions tätt (ång tätt) vid 70mm djup. Förutsatt att man inte skurit eller fördärvat utan. Temporärt kan det funka som du gjort. Men man bör täcka utsida för att sedan dreva och lägga bottningslist och mjukfog som du tänkt. Skummet är ju inte så svårt att avlägsna om man har en vass kniv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.