Nu kan jag inte alla tekniska termerna, men jag ska försöka iaf.

Jag har mekanisk till- och frånluft i kåken. Systemet satt där när jag köpte huset och fläkten ovanför spisen lika så. Nu är jag sugen på att rusta köket vilket skulle innebära ny fläkt (frihängd sådan) och då också ny placering. Finns det något enkelt sätt att göra detta på utan att röra ventilationsapparaten ovanför fläkten? Tanken var att dra en synlig kanal längs med taket från det överskåpet. Är detta överhuvudtaget genomförbart? (utblåset från både fläkt och ventilation går ut i väggen en meter till vänster om spisen) Och finns den snygga fläktar (gärna frihängd) som också kan slå av och på ventilationen.
 
  • fläkten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej, du har en Bacho Minimaster ACC. Ska du bygga om i köket så ska du slänga aggregatet och köpa ett nytt. Reservdelar till ACC:n är på väg att sina och du bygger in dig i ett hörn om du byter kök och behåller aggregatet.

Jag undrar dessutom hur du styr spisevakueringen från den "icke-original" spiskåpan du har? Det finns ett spjäll som styrs mekaniskt i ACC:n av den gamla spiskåpan. Fungerar inte detta så har du antingen helt obefintlig spisevakuering idag, eller permanent inkopplad evakuering och ingen ventilation i övriga huset. *spännande*

Det finns ersättare till Minimaster från både Fläktwoods och Flexit (som monteras ovanpå spiskåpan). Det blir dock aldrig en frihängande "fläkt" av det, då måste du byta aggregat och placering - eller som du är inne på: flytta spisplacering och därmed skapa plats för ett separat spisutsug.

I det sistnämnda fallet pluggar du enklast hålet för spiskåpan på ACC:n och skaffar ett helt fristående system för spisevakueringen. Det drar du helst ut via taket så att du slipper få in matoset via kombidonet som du har idag.

Tänk dock på att ACC:n sjunger på sista versen.

Många sätter ett nytt aggregat (FTX) på vinden eller i tvättstugan. Viktigt för val av placering är att du har både till- och frånluftskanaler dragna dit, annars blir det till att riva och dra nya ventilationsrör. Dessutom måste du ha dränering till kondensvatten, såtillvida du inte investerar i ett aggregat med roterande värmeväxlare.
 
Redigerat:
Tack för ett utförligt.

Angående min nuvarande situation så har fläkten ett reglage som slår av och på ACC'n beroende på om spisfläkten ska användas eller ej. Så jag har både spisfläkt och ACC, men bara en i taget.
 
Stryk skrev:
Tack för ett utförligt.

Angående min nuvarande situation så har fläkten ett reglage som slår av och på ACC'n beroende på om spisfläkten ska användas eller ej. Så jag har både spisfläkt och ACC, men bara en i taget.
Vassego.

Men är du säker på ovanstående? Reglaget på spiskåpan styr sannolikt fläkthastigheten, men styr den verkligen "råttfällan" (som spjället kallas för)? Det sitter nere till höger på aggregatet och manövreras mekaniskt med en draglina och återgår till ursprungsläget medelst en fjäder. Det syns inget sådant på dina bilder. Öppnar du den lilla inspektions/rengöringsluckan på höger sida på ACC:n så ser du spjället. Det ska stänga av husventilationen när du forcerar spisutsuget,

Min uppfattning är att det inte finns någon fungerande ersättningskåpa till ACC:n. Så säger i alla fall ventilationsexperterna. Ytterligare ett skäl till att byta till ett modernare aggregat alltså. Risken är annars att du får obalans i husets till- och frånluft - i värsta fall övertryck med efterföljande mögelproblem.
 
Jo, jag är ganska säker på att reglaget styr spjället. Det finns ett reglageläge, där det är en bild på en fläktpropeller med ett tak över, som tänds när reglaget står i som den gör på bilden, pekandes på den stora pricken. Då är ACC igång.

Till en annan fråga. vad kan det kosta att byta ut hela apparaturen, material + jobb (ev flytta placeringen till ex tvättstugan)? För jag antar att det inte är nått jag bör ge mig på själv. Flöden är väl rätt så lurigt att balansera? Inget för Jan-banan direkt?
 
  • PA201035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hehe jo jag tror Jan-Banan fixar det här. Jag byter själv just nu och installerar allt. Sist kommer ventilationsfirman och balanserar systemet. Det gör man inte själv.

Ska du flytta aggregatet så måste du som sagt fundera ut vart. Har du inte möjlighet att ta in uteluft och leda ut avluft, samt har både till- och frånluftskanaler dragna dit, så blir det väldigt mycket ombyggnation innan du fixat allt.

Alternativ 2 är att skaffa en minivent och sätta där ACC:n sitter idag, men separera spisventilation till annan plats med egen fläkt (helt separat system).

Jag behåller dock placering på spis och sätter dit en ny Fläktwoods RDKR med ny rostfri kåpa. Kostar ca 25.000:- inklusive kåpa (materialkostnad). Fördelen med RDKR (roterande vvx) är att den inte behöver kondensvattenavrinning. Höjden måste annars justeras på den slang du har till aggregatet idag (bara tur om det passar), vilket betyder att hela väggen i köket måste rivas upp. Ett aggregat med korsvärmeväxlare (som ACC:n) kostar 3-4000:- mindre, men har sämre verkningsgrad och måste dräneras.

P.S. om du vill säkerställa att spjället funkar som det ska, öppna lilla luckan till höger. Då ser du om spjället stängs när du forcerar i spisfläkten. Det där spjället är en sjuk konstruktion som snabbt sätter igen av ludd och annat som följer med ner i aggregatet via frånluften - därav namnet råttfällan kanske. Då fastnar spjället i endera ändläget. En ACC måste sotas och rengöras ofta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.