Hur böjer man prisol rör på bästa sätt? Runt knät eller? Det gäller 22mm, 15m och 12mm.
:)
 
Det bästa är ett bockverktyg liknande detta: http://www.k-rauta.se/vvs_9410.htm
Är det inte för små böjar kan man lyckas runt knät, men är nog inget att rekommendera. Lätt att det blir platt i böjen och det är kanske inte så lyckat. Cramo eller någon annan uthyrare har säker för utlåning, blir nog billigast om det bara är några böjar som skall böjas. :)
 
bockverktyg är de bästa
 
Staffans2000
Ju klenare dimention - destå lättare.
22mm. är ett helsike.

Staffan
 
Ska det vara snygga böjar är det bockverktyg som gäller, annars så går det att bocka mot knät eller med bara händerna fär klenare dimensioner.
 
Går att bocka för hand. det gjorde jag men snyggt blir det inte :D

Iofs kanske man kunde bocka runt en stålhink eller nåt om man vill ha det något sånär.
 
Jag har kollat in bock verktyg men biltema (o liknande) har inte så grova dimensioner jag behöver... Finns på Rinkaby men dom kostar 7-900kr per storlek. Det är ju ett engångs projekt detta med att få till VVS:en.

Jag måste kolla upp möjligheten att hyra verktyg.

Annars verkar ju stålhink vara ett alternativ..?

Föresten har jag tillgång till bocknings fjädrar för el rör (aluminium), kanske dom kan vara till någon nytta?

:)
 
Ytterdiameter på 12mm = 17mm
15mm=20mm
22mm=28mm

Tips om billiga bockverktyg till dessa dimensioner mottages tacksamt :)
 
De går att hyra, inga konstigheter.
För tvära böjar, typ om man skall göra 90-grader för att komma ut ur en vägg skulle jag inte rekommendera att böja för hand. Långa böjar är ju däremot inga problem att göra för hand.
 
Jag hyrde ett bockverktyg under en helg för en dryg hundring (en hel helg var klart överdrivet...). Kan tillägga att detta verktyg var mycket mer gediget än de jag "testade" på Biltema.
 
Är det ett alternativ att köpa lödböjjar och kapa o löda prisolen där det ska vara 90 graders böjar?
 
jakim skrev:
Är det ett alternativ att köpa lödböjjar och kapa o löda prisolen där det ska vara 90 graders böjar?
Hej. De vore mycket smartare att bocka istället. Du måste ju annars skära undan plasten någon decimeter (För att inte smälta den då du lödar) . Och använder man Prisolbock så blir det väldigt tvära och snygga 90 gradare och du får behålla plasten på :) . Därimot vid en T-förgrening är din idé utmärkt då man i vilket fall som hellst måsta skära undan plasten.
Lycka Till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.