Hej,

Hm, var ställer man frågor om fukt...provar här men är ödmjuk inför flytt av tråd till rätt delforum ifall det var galen tunna...

Fråga;

Om jag vet temperatur och RF%, kan jag då beräkna AF utifrån de variablerna och vad är det för enhet jag får som resultat?

Vänligen

TMC
 
Tack!

Det verkar som en förutsättning är att man även har uppgift om lufttryck för att det skall gå att räkna ut? Det blir ju lite svårt med tanke på att mina givare har temp/hygro men inte lufttryck...?

Vänligen

TMC
 
Hm...förresten...kan det även förenklas så här?

RF = AF/Temperatur

Då skulle exempelvis 68% RF vid 22 grader C ge 14,96 gr / m3

Stämmer det?

Vänligen

TMC
 
Lyfter...

...är jag rätt ute eller ute och cyklar, någon?

Vänligen

TMC
 
Den länken som finns ovan ger dig en sida att räkan ut det på, förhållandet är inte linjärt.
På sidan så är Absolut Fuktighet (antar att det är det du menar med AF) den sista siffran i tabellen.

Mata in temperaturen i den översta rutan, ändra inte lufttrycket och sedan relativ luftfuktighet i första rutan och sedan [Calculate]
 
Hej igen,

Jag förstår, då vad det inte riktigt så rätt jag hoppades på, jag behöver alltså ha lufttrycket också - men hur är formeln om jag inte skall använda den hemsidan utan vill ha in det i mitt excelark?

Vänligen

TMC
 
Tack svartöra...

...men jag anar att jag borde vara lite mer matematiker för att via den sidan lista ut hur jag skall skriva min formel...

Jag har temperatur, lufttryck och RF% och vill därav kunna räkna ut fler värden bl a AF (absolut fuktighet) i gr/m3...det är det ena...sedan kanske jag kan räkna ut daggpunkten också utifrån dessa ingångsvärden?

Vänligen

TMC
 
Tänkte mer på att låna rutinen Calculate() från javaskriptet på den sidan. Att använda ekvationen de nämner är mer överkurs :)
 
Gör en sökning på Mollierdiagram av det kan du få ut det mesta.
 
Tack för hjälpen!

Än så länge kör jag med att lägga in temp och RF% i din länk svartöra, men det vore toppen ifall någon kunde hjälpa mig med hur man trixar till en formel för eftersom jag bara lägger in RF% och temperaturen i den länken så kan väl inte formeln vara så där väldigt avancerad även om den verkar vara logaritmisk, eller?

Vänligen

TMC
 
Efter att ha lånat källkoden på ovannämnda sida (http://home.fuse.net/clymer/water/rh.html) och läst http://www.cheresources.com/questions/thermodynamics-41.html (och gråtit ett par sympatitårar för de stackars amrisarna som måste använda så knasiga enheter :)) så tror jag att denna beräkning ska fungera. Om någon ser något fel så säg gärna till. Bifogar ett excelark.

p0 = 7.5152E8
deltaH = 42809
R = 8.314

Psat = p0 * exp(-deltaH/(R*t1))
Hsat = Psat/(760-Psat) * 18/28,8

fukthalt = Hsat * rh / 100 (i kg vatten per kg luft)
fukthalt = Hsat * rh / 100 * 1200 (i g vatten per m3 luft)

där t1 = din temperatur i Kelvin och rh = din relativa fuktighet
normalt lufttryck = 760 mm Hg = 1013 mbar
18 = molvikt för vatten
28.8 = molvikt för teoretisk luft
1200 = luftens densitet
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.