Hej


Skall lyxigt nog bygga hus åt mig själv, samt då och då besökande son och andra släktingar och vänner, och tycker inte jag behöver både badrum och WC. Finns det någon regel typ 'man måste ha badrum+WC om man har >100 kvadratmeter golvyta' ?

Jag har vidare laggt badrummet direkt i anslutning till mitt sovrum, vilket innebär att man som besökande måste gå genom köket genom relax/gym delen för att komma in i badrummet andra vägen. Finns det någon regel som jag bryter mot då ?

Slutligen så har jag tänkt ha elskåp (och manlucka ner till varmgrunden) i ett förråd en bit från entre-dörren, är detta OK eller förväntas elskåp finnas nära entre-dörren ?

Tacksam för information.


mvh

Magnus
 
Jag tror inte att det finns sådana regler - läs själv
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3640&epslanguage=SV

Dock kan det vara bra att tänka på att du sannolikt höjer husets värde om du gör så att det passar andra människors behov. Det är förmodligen inte bara du som ska bo där hela husets livslängd.
 
Precis. Finns inget så irriterande som hus med för få WC (gjorde att vi valde bort ganska många objekt själva). Två är ju minimum. Att hitta ett nybyggt hus utan tillräckligt med toaletter skulle kännas minst sagt anmärkningsvärt.

Om du med "elskåp" menar elcentral, dvs det ställe du har säkringarna, så får du ha det var du vill. Finns inga krav/regler på att det skall vara nära till dörr. MEN, är det elmätaren och huvudsäkringarna som avses så kommer saken i ett annat läge. Där kan det finnas krav från nätägaren att de exv skall kunna gå att komma åt från utsidan huset (det är allt vanligare). Det är i så fall nätägaren som ställer dessa krav (dvs ditt "elbolag") så ring till dessa och fråga.
 
Hej, och tack för snabba svar.


Skall alltså kolla vad min framtida nätleverantör kan tänkas ha för åsikt. Och bör nog åtminstone kolla upp planlösningen så att den är mer förberedd för att ett extra litet WC kan byggas vid behov.


mvh

Magnus
 
Minst en WC i huset måste vara handikappanpassad. Din WC såg inte ut att vara det. Minns inte exakta kriterierna, men det står säkert på boverket.
 
Gillade inte planlösningen men jag ska ju inte bo där.
Alla rum var ju med genomgång mer eller mindre.
Om du har några vänner på besök kommer de springa genom ditt sovrum så fort de ska tömma blåsan.
Bygger du huset för att bo där tills du dör så spelar det ju ingen roll men man brukar ju räkna med att ett hus ska kunna säljas och generera en kasse pengar och då gäller det att bygga så det passar fler än en själv.
Vad gäller handikappanpassning så måste en person i rullstol klara av sina dagliga behov:
Äta, sova och skita...
Minst en toalett samt minst ett sovrum och köket ska ha 90cm dörrar.
Alltså dörrbladsbredd 82.5cm
 
Nu ska jag sluta lägga mig i ditt hus men här kommer några tips:
Gör om planlösningen runt hallen så du får plats med en WC i vinkeln mellan sovrummet och tv rummet.
slå igen dörren mellan musikrummet och förrådet och gör dörren från biblioteket istället. då kan man använda förrådet som sovrum om man vill det.
Var har du tvättstugan?
står värmepumpen i köket?
eventuellt badkar? Är det i relaxen?
 
Hej

Svar på diverse inlägg:

Tanken är ju att badrummet inte bara är tillgängligt från mitt rum, utan oxå från relaxen, även om det iofs är något omständligt.

Visst är det genomgång i många rum, det är tänkt så, för att slippa hallytor.

Det får bli en handikappanpassad WC med ingång från musik/gäst rummet (vill inte göra mer hål än nödvändigt i bärande mittvägg, och vill ha ett hyfsat stiligt bibliotek).

Tackar för info, speciellt om handikappanpassning, bra att veta nu snarare än senare :)

/Magnus
 
styrman1 skrev:
Nu ska jag sluta lägga mig i ditt hus men här kommer några tips:
Gör om planlösningen runt hallen så du får plats med en WC i vinkeln mellan sovrummet och tv rummet.
slå igen dörren mellan musikrummet och förrådet och gör dörren från biblioteket istället. då kan man använda förrådet som sovrum om man vill det.
Var har du tvättstugan?
står värmepumpen i köket?
eventuellt badkar? Är det i relaxen?
Hej

Jag planerar att göra som jag har nu, och ha tvättmaskinen i köket där de flesta brukar ha diskmaskin (som jag ändå inte använder), något jag plockat upp från England. Funkar kanon.

Skall ha ett FTX system i fläktskåpet ovanför spisen, samt en smart varmvattenberedare som drivs med sol när så är möjligt, annars luftvärmepump, i värsta fall elpatron, och, som kan användas för s.k. stödvärme när den inte värmer vatten för fullt. Denna stödvärmefunktion kommer om jag räknat rätt att vara tillräcklig för uppvärmning av ett lågenergihus. Varmvattenberedaren står i ett högskåp i köket. Luftvärmepumpen sitter utomhus. Så min tanke är att i stort sett all VVS-installation skall koncentreras inom ett litet område.

mvh

/Magnus
 
Jag tycker du skulle ha en liten toa i anslutning till gästrummet om du avser att ha gäster där ganska ofta, vilket man kanske kan tänka sig om du har en son.

I övrigt så verkar det väldigt lyxigt att kunna anpassa ett hus alldeles för sig själv.
 
magnushasselqvist skrev:
en smart varmvattenberedare som drivs med sol när så är möjligt, annars luftvärmepump
Menar du att luftvärmepumpen ska kunna hjälpa till att värma tappvatten? Och du är medveten om att det innebär en luft/vatten-vp, som är mycket dyrare än en vanlig luftvärmepump?

Är de förresten någon som vet om man får ha tvättmaskin utan golvbrunn?
 
Jag har bara ett badrum/toa i mitt hus. Vad man upptäcker fort är att man blir väldigt strandsatt om man behöver laga eller fixa och även i framtiden renovera. Då är det himmla bra att ha en extra toa såvida man inte trivs med att göra sina behov i trägården. kan det vara ett tipps.
 
Som investering sett ; nog svårsålt i framtiden till några andra än typ ungkarlar...
Inget ordentligt kök, ingen vettig matplats, endast 1 toalett, ingen tvättstuga.
Listan kan göras ganska lång.
Men vad jag förstår så är detta bara ritat utifrån dina egna behov och det är ju OK, men
man kanske ska tänka lite framåt :)
 
Oj, här skall man nog tänka om lite grann...

Det här huset kommer vara omöjligt att sälja sedan för ett vettigt pris. Vi pratar kanske 25% av produktionskostnaden som försäljningsvärde, därför att en ny ägare med mer mittfåretänkande om bostaden kommer tvingas till enorma ombyggnationer för att då livet att fungera.

Om du själv dessutom kanske kan tänkas ha någon plan på tvåsamhet en dag så är ditt hus inte så kul längre. Det är verkligen byggt för att ta höjd på ensamhet hela livet.

Du vill ha genomgångsrum för att slippa hallytor, men det du istället får är enorma dödytor i varje rum som inte kan möbleras därför att man måste kunna gå där.

Skall vi börja från början så behöver du ha en matplats i köket, eller precis intill. Inte på andra sidan huset. Och du behöver räkna med att kunna ha en diskmaskin i köket. Tvättmaskin där kan funka, men du skall ha plats att lägga smutskläder någonstans också, och torka kläderna. Skall du hänga lakanen på tork över träningsredskapen i gymmet, eller?

Fundera också på att köket har blivit det minsta rummet i huset förutom hallen. Är det rimligt att gymmet är större än köket? Kommer man kunna göra något mer avancerad matlagning i det där köket förutom att värma en Dafgårds i mikron?

Tekniken hör inte hemma i köket, sätt den i förrådet.

Funder över om hallen skall vara så liten och smal. Det är jobbigt att få plats ens med matkassarna när man varit och handlat där. Och eftersom det är genomgång när man skall vidare till köket så vill man ta av sig skorna innan man går vidare. Köksingången går ju via altanen in i gymmet, så den är man inte hjälpt av heller.

Planlösningen känns inte bra, du har t.ex. lyckats sätta billybokhyllor framför fönstren. Det saknas fönster på gavlarna i huset. Det enda riktiga sovrummet är tack vare badrumsingången där närmast omöjligt att ha en dubbelsäng i.

Jag tycker du skall tänka om vad gäller toaletter. Har du plats för ett gigantiskt förråd och en stor bastu borde du kunna få plats med 2kvm toalett som är lätt att nå.

Ta en titt på andra husritningar här på byggahus.se så får du en hel del inspiration på vad man kan göra. Räcker inte det så har hustillverkarna tusentals olika planslösningar tillsamans på sina hemsidor.
 
Du skriver att du eftersträvat kortast möjliga rördragning mellan våtrum, och att du vill slippa korridorer och slutna hallar. Exteriört har du bestämt dig för en krävande symmetrisk fasad, som dikterar var rummens fönster måste sitta. Din plan bestäms av två avgörande omständigheter - På husets insida finns en längsgående, obruten hjärtvägg från gavel till gavel. På ena gavelfasaden har du anbringat ett inglasat uterum.

Låt oss börja med att börja resonera detta med hjärtväggen! Det finns flera alternativ avlastning, som medger en friare planlösning. Exempelvis kan du låta konstruera takstolar med spännvidd tvärs över hela byggnadsdjupet. Du kan också minska behovet av hjärtvägg mha en smalare byggnad (som på köpet ger mer dagsljus i rummens innersta del).

Beträffande exteriören ifrågasätter jag den där altanen. Nu vet vi andra inte ett dugg om tomten, trädgården och grannskapet. Vi kan bara konstatera att altanbygget bryter symmetrin, som du själv så mödosamt eftersträvat. Jag undrar om du funderat på sambandet mellan husets inre och dess trädgård. Hur hamnar den här byggnaden relaterat till garage, infart och tillträde för besökare? Var finns grannarnas hus? Varifrån kommer kvällssolen? Åt vilket håll har du utsikt? Varifrån drabbas ni av insyn? (Det är möjligt att de fönsterlösa gavlarna som Swetrot kommenterar, är ett svar på sistnämnda).

Hoppas du får nytta av min skiss när du planerar vidare. Jag tycker absolut att du ska inbegripa tomten och trädgården mer aktivt i din andra planlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.