Jag vill gärna höra från er med erfarenhet inom bygg 2008 och årets prissättningar. Jag är nära på att signa sista avropet och sen så kommer det stå ett hus färdigt vare sig jag vill eller inte :D (det vill jag såklart!!)

Är priset jag fått OK, eller är det överpris tycker ni? Kom med eran åsikt på produktionskalkylen tack!

Total kalkyl: 4.365.946 :-

Tomten:
ca 1600kvm, bergig tomt, knölig
Kostnad för VA/Kommunal vatten ingår
Totalt: 750.000 kr

Huset:
2-plans med inbyggt garage
204kvm boyta
42kvm garage
Byggyta: 158,5kvm
Golvvärme + i garage
Bergvärme, IVT HT+ 300L
Klinkers i kök, och hela entren.
Rum ovan garage på 40kvm samt 1st 10kvm sovrum är oinredda, men allt material förljer med för mig att färdigaställa själv.

Markarbete
I markarbete ingår färdigställning av tomt för att direkt asfaltera uppfart (ca100kvm uppfart + gång rakt fram till brevlåda vid gata på 20kvm), samt slänga ut matjord och anlägga gräsmatta.
Nivåskillnad gata/tomt/hus = 1-2 meter.
Schakt, pålning, sprängning 206.100
Grovplanering / Tomtplanering 25.000
Finplanering / Uppfart framför hus 45.030
Utvändiga VA-arbeten / samt extra VA dragning 32.750
Totalt: 308 880

Materialsats
Rostfritt, dyrare kylskåp, lite större kök
Centraldamsugare, torkskåp
1 extra fönster än på bild
öppet till övervåning i entren
Hus, materialsats 1.952.444

Entrepenad
Grundläggning och mark 277.360
Bygg 426.092
Värme- och sanitetsinstallation 170.304
Elinstallation 94.327
Plattsättning 127.868
Målning och tapetsering 76.184
Totalt: 1.172.135

Byggherrekostnad
Lagfart, Pantbrev (räknat på 500kkr insats), Bygglov, Garantier m.m.
Totalt: 182.487
 
  • fasaden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om vi räknar bort tomtpris och markarbete kalkylerar du 3,3 Mkr för 200 kvm boyta plus integrerat garage om 42 kvm. Även om rummet ovanför garaget inte blir nyckelfärdigt hamnar beräknad kostnad inom rimliga ramar. Detta i synnerhet om dina entreprenörer bygger mot fast pris! Gör de det?
 
Ja priset ska vara fast, utöver möjligen bortlastning av eventuell sten från tomten. Men den kunde troligen lastas av "hos grannen" utan kostnad.

Så priset är "sådär", alltså...? Utan garage, bara boyta, är det ju ca 16000kr kvm. Med garage ca 13500 kr kvm.

Detta är ju då som sagt räknat med även färdigställande av tomten (att notera).

För mig känns väl priset rätt OK, men vill gärna jämföra med andra o vad känsla är där ute hos "dom erfarna".
 
Det enda som jag reagerade på var materialsatsen. Vi har fått offert på liknande standard för ungerfär halva priset. Lösvirke förvisso, och du skriver inte om det är prefab eller inte. Man kan ju inte jämföra rakt av såklart när man inte vet detaljer, vi räknade på svarta vitvaror, och utan centraldammsugare.
 
Priset i sig är inte så mycket att orda om, eftersom vi inte har en aning om vilken standard du bygger med. Allt från hur många eluttag man har och vilka knoppar på köksskåpen till hur badrum och tvättstuga ser ut påverkar priset. Som Billy konstaterat redan så faller det inom ramen för det normala, och är väl inte att betrakta som vare sig extremt dyrt eller väldigt billigt. Med Stockholmsmått är det i alla fall på den nedre delen av skalan.

Det jag däremot reagerar på är din skrivning: "Ja priset ska vara fast, utöver möjligen bortlastning av eventuell sten från tomten. Men den kunde troligen lastas av "hos grannen" utan kostnad."

Det låter som att det finns en del utrymme för tolkning där, och det kan ju bli obehagligt om det springer iväg 20% till. Kolla att priset verkligen är fast, så att du kan skriva "Priset är fast!" när någon frågar.

Jag tycker du skall lägga till i alla fall 100-150kkr för lite oförutsedda saker. (Besiktningsman t.ex. och en och annan bakelse till byggarnas fikarast är aldrig felinvesterade pengar). Och så tycker jag du skall försöka få ett bra pris på att få de sista rummen inredda också, så slipper du det på "att-göra-listan". Det kan inte handla om jättemånga kronor i sammanhanget tycker jag.
 
Ja, materialsatsen känns lite saftig faktiskt. Men inte så hiskeligt mycket mer än andra prefab-kalkyler jag har där kåken är aningen mindre. Ska kolla lite närmre där vad exakt det är som drar iväg... Men det är ett antal par extra stålbalkar vet jag pga konstruktionen o det blir ju en hel extra "vinge" (ovan garaget) med dess extrakostnader.

De sista två rummen skulle gå på 50-60kkr till i bara entrepenad (gipsa, spika, golv, el osv). Vi är dock rätt osäkra på layouten i dessa rumma så vi väntar gärna med att färdigställa när vi vet hur vi vill ha det.

Tomten kommer från husleverantören, så det är allt i ett paket.

Det som är "fast" eller skriftligt är endast materialsats, samt markarbetet.

Resterande är "säljarens uppskattning". Så där ska jag kika närmare för att försöka få en garanti på priset, då jag som sagt inte vill att det ska skena ytterligare.
 
Bygg 426.092:- För mig låter det som en stor hög med penger med tanke på att det är prefab. Har aldrig fått en offert på prefab, men den summan skulle jag kanske tycka att det var rimligt om det var lösvirke. 426.000 / 400 = 1065 mantimmar, grovt räknat.
 
Allt du med säkerhet vet är alltså priset på tomt, markarbete och byggsats?

Priset på en "byggsats" kan variera våldsamt beroende på förädlingsgrad. Du har alla varianter från en hög "prima" brädor till färdiga volymer som man på byggplats skruvar ihop med ett par bultar. Mitt råd är att du tar reda både i vilket skick byggsatsen levereras och vilket antal mantimmar säljaren beräknar krävs på byggplatsen.

Oavsett om säljaren utfäster fast pris för platsjobbet eller ej bör du kontakta någon oberoende byggare (alternativt den som du tänker utse som kvalitetsansvarig). Fråga om timantalet är realistiskt!

Även om du får juridiskt bindande fast pris finns risken att säljaren blir insolvent innan bygget är klart. Även om du i detta läge lyckats undvika att förlora förskotterade pengar riskerar du att "ärva" en orealistisk plan.
 
Angående bygg/snickeri-kostnaden så I jämförelse med andra hus jag jag har kalkyler på som oxå är prefab, så är priset endast 10000 över och då är "mitt" hus 40kvm större generellt. Visserligen utan färdigställning av två ytor på övervåningen. Så det är inte överdrivet mycket mer heller.

Priserna i år jämfört med tidigare år har ju stigit en del... tänkte om ni jämfört med erat bygge och om det råkar vara att ni byggt för 1-2 år sedan eller mer.

Inte för att jag vill försvara en hög kalkyl, men det är min syn bara.

Kommer såklart påpeka vad ni sagt, tack! :)
 
Redigerat:
Nja, vår offert fick vi i Augusti. Men det kanske inte skall jämföras utan att veta alla förutsättningar. Om det inte skiljer mer än 10 k mellan olika delar i offerten så är det nog rätt pris.
 
Jag bygger förvisso lösvirke men hamnar väldigt väldigt nära din kalkyl (tomt ej inräknad).
194 boyta + 45 kvm garage.

Nu vet jag ju inte hur dyra materialval du gjort så det är ju svårt att göra en exakt jämförelse.

Min grund är dyrare än din (pga MYCKET pålning) men jag har inte räknat med all färdigställning av tomten så det går nog jämnt ut.

Så allt som allt hamnar vi väldigt nära.
 
Skönt, låter som att jag iaf inte blivit rövad :)

Utan fått ett normalt pris...

Nu gäller det bara för mig att acceptera i tider av finanskris som går lite upp o ner. Jag hoppas ju på att räntan om 10 månader är bättre än den är idag... och om ekonomer förutspår rätt, där vi om 10 månader har möjligen 4% ränta så kommer jag binda i 10 år framöver... ! om det går o är vettigt (vet man ju först då)

Vi har rätt mycket tillval o fina grejer. Rätt mycket klinkers i huset och lite speciella saker som fransk balkong i masterbedroom som är kopplat till walkin-closet med dörr in till stora bad/wc på övervåningen.

Eller menar du annat med materialval?

Huset är rätt nice faktiskt o där kan jag nog inte klaga så mycket om än man alltid vill ha lite större hus såklart :)
 
Vad jag menar är att man rätt lätt kan lägga på några hundringar till, om man väljer.

*Ekplank 1000:- / m2 istället för en 500-ing = 75000:- extra på ett stort hus
*Gaggenau vitvaror istället för Miele = 75.000:- extra?
*Italiensk importerad marmor...
*Elit extreme fönster...
*Badrumsmöbler kan kosta skjortan, om man vill..
*Kökssnickerier och stenskivor kan kosta ännu mera skjortor beroende på vad man väljer.
etc etc.
Bara exempel som sagt, svårt att göra en direkt jämförelse som jag sa.

Hur som helst låter det som att du lagt ut ungefär 17' / kvm vilket låter ganska vettigt om det är skapliga materialval.
 
Räknar man inkl garaget om det är inbyggt? :p bara undrar... antingen 13 (14) eller 17 isåfall.

Men som du säger, allt handlar ju om material.

Men jag vill påstå att det mesta är tilltaget hög standard, men inte exklusivt som marmor osv.

Massiv ektrappa, golvet är ju ek men inte ekplank osv.

Nåja, vi har iaf kommit fram till att det är helt ok... =)
 
Jag tror du har ett vettigt pris, man behöver ju bryta ner fler delar för att kunna jämföra mer exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.