Om spat har isolerat lock bör ju inte bli fuktigare än med ett vanligt bubbelbad, Blir ju bara då man badar för övrig tid ligger ju locket på..

Sen så bör ju elförbrukningen bli betydligt lägre om man har det inne istället för ute, Har kollat på ett spa som drar totalt 250 kWh/mån med en ytertemperatur på +10° med 30 min badande/dag 6 dar/vecka o 39° vattentemp..
Vad kan ett sådant spa tänkas dra med en omgivningstemp på 22° istället för 10° då man har det i badrumet tro??
 
Orkar man släpa runt på locket inne tro?
 
Det som bekymrar mig mest, är hur ni ska få in spat genom dörren. :rolleyes:
 
Nu va det väl inte dom svaren jag undrade över riktigt.. :)

Dörren är en dubbeldörr på 160 cm..

Släpa runt locket, Det går antingen hissa upp i taket el så finns det så det sitter i gångjärn så man bara viker upp det så det kommer vid sidan på spat.. :)
 
Pappsen har ett sånt i sin vinterträdgård. Locket på hans är väldigt smidigt, inga problem där.

Värmespillet är väl som en mindre glödlampa, men det lilla som blir värmer ju upp huset oxå... Däremot kan det bli rätt fuktigt. Någon form av mekaniskventilation är helt nödvändigt. Pappsen kör någotslags recirkulationssystem som avfuktar.

Tänk på att det är några kilon som skall stå där, sättningar är ju inte kul.
 
Ska man ha pool innomhus så måste (?) man ha luftavfuktare.

Borde ju vara samma sak för en utomhusspa innomhus.
 
Om locket sluter tätt så borde det va samma sak med spat som i ett vanligt bubbelbad, Blir bara då man badar som fukt avges till rummet o inget då locket är på eller...
 
När en pool / Spa inte används och pooltäcke eller lock är på så är avdunstningen minimal och avfuktning behövs oftast inte.
Men ett utomhusspa är större än ett badkar till ytan och har därför större avdunstning vitsen med ett större spabad är förmodligen att fler skall kunna bada samtidigt och antalet badande påverkar avdunstningen pga vattenspill och det vatten man tar med sig upp.
En bubbelpool ger mycket mer avdunstning än en vanlig pool eftersom bubblorna i sig har en stor yta.
Man kan nog inte generellt säga att man alltid behöver avfuktarenär man har pool eller stora spabad.
Men storleken och användningen har stor inverkan på fuktbelastningen.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.