I vår källare är det extremt fuktigt, oftast mellan 80-90%. Huset är gammalt och stenväggarna i källaren är över 1 meter tjocka. På väggar och tak känns ingen fukt men på betonggolvet "syns" fukten. Om man placerar textilier möglar det och verktyg rostar.

Vår ambition är att undvika mögel och rost, inte att inreda någon gillestuga eller liknande. Vi har frågat olika fackmän och beroende på inriktning har de gett oss skilda förslag. Bla ventilation, dränering och avfuktare. Frågan är vem man ska lyssna på.

Vi lutar mest åt avfuktningsalternativet, men vilken avfuktare ska man då ha? Källaren är ca 25 kvadratmeter uppdelat på ett större och ett mindre rum. Temperaturen är mellan 5-18 grader. Vilken kapacitet behövs?
 
Luftavfuktare är ju lite som hjärt lungräddning. Ni bör göra om dräneringen så småningom.

Vanligt billiga luftafruktare som kostar mellan 1000-6000:- fungerar välldigt dåligt vid låga temperaturer (under 12 grader typ).

En Sorptionsavfuktare fungerar i lägre temperaturer (ner till 0 grader). Men är då dyrare rutn 10-15 tusen.
 
Hejsan.
Har ett liknande bekymmer, lika breda väggar i sten. Hur ska man dränera detta?
Ska man bara gräva ur en liten bit från väggen o fylla med singel eller funkar det att sätta upp en matta på ytterväggen typ platon, väggen är ju inte riktigt rak. Har även hört att det inte är bra att ändra förhållandet för mycket heller. Vad vet jag. Vore tacksam för svar.
 
om dränering ska göra nån större nytta ska den ligga lägre än källargolvsytan. En bra och enkel början kan vara att leda ut vattnet från stuprören 5-6 m utanför huset så blir åtminstone 30-60 kubikmeter vatten/år borta från grunden. Det kostar bara 4 pipor avloppstör och ev en paxfläkt att prova om detta räcker.
 
dränering skall ligga en bit (min ca 10cm) under plattan!
se till att det finns ett bra ut lopp ifrån en uppsammlingsbrunn el ev.en pumpgrop
gäller även stuprör
 
En avfuktare innan dränering ska ni suga in allt vatten utifrån genom väggen eller??
Nä, steg 1 dränera om på utsidan.
steg 2 bila upp golvet,isolera lägg golvvärme eller skaffa avfuktare samt 1 värmesystem för källaren
 
Eftersom de inte skulle använda källaren till gillestuga eller liknande tycker jag bilandet av golvvärme,isolering verkar lite overkill... Jag hade nog nöjt mig med dränering och ev avfuktare. Min gör underverk i min oisolerade källare iallafall! Tvätten torkar på en dag istället för två veckor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.