Min första tanke va att köpa ett gammalt hus men ska det va något vettigt så kostar det en miljon och är 50 år gammalt sen kom tanken om att flytta ner något modulhus från slutet 70tal- början 80tal från norrland man båda alternativen känns inte riktigt som man får det man vill ha och det finns ingen ekonomi eller intresse av att slänga ut 2-3 miljoner på ett hus som någon annan byggt bara för att tjäna pengar och inte bryr sej så mycket om hur det blir, då bygger jag hellre själv.

En sport att få allt så billigt som möjligt är det och ju billigare det blir desto mer trivs jag, Det låter nog som jag är snålast i hela världen men jag tror ingen som känner mej skulle säga att jag var snål.
 
Med de priserna som du räknar på så spelar ju även tidsaxel in. Hur länge kommer ni att gå med dubbla hyror... Ni måste ha ett osannolikt flyt med att hitta det ni söker på blocket, annars blir det lång tid med dubbla poster.

Önskar er lycka till men är lite skeptisk...
 
Mikael_L
Jag vet inte riktigt vad min åsikt är värd, jag har ingen praktisk erfarenhet av slutnotan, ännu.

Men vi tänker bygga i egen regi och en del preliminära kalkyler lutar åt 800' inkluderat allt. Då ligger tomt på 100', VA på 140', el 20' och byggherreavgifter ca 70' (och kan bli betydligt mer) + lite annat. Räknar man baklänges så tror vi alltså att huset kommer gå på ca 500'
Men nånstans i bakhuvet vet vi att det finns saker som blir dyrare och saker vi glömt, så i skuggbudgeten finns beloppet 1000' registrerat.

Detta är trähus, ett sten eller lättbetonghus har jag fått för mig är en eller två hundratusen dyrare i material.

Det tomma huset, dvs inget kök, badrumsinredning tvättstuga, värmesystem eller andra tekniska system osv, dock med billiga ytskikt (IKEA klickgolv, billiga Bauhaustapeter osv) är nog hyfsat väl beräknat och ligger på bara lite över 300', men då är det kalkylerat med snorbilliga tyska fönster, väljer vi annat där kan det lätt bli 50' till.

Vi har t.ex. kalkylerat med begagnat kök från typ blocket, då och då går det iväg endast några år gamla kök för under 20'.

Av detta ser man att det är ganska marginell besparing att hålla på och jaga runt efter byggmaterial på blocket osv... Bättre att satsa på att försöka hitta några riktigt dyra poster som begagnat eller fynd på något annat vis. Som exempel, kök, fönster, värmepump.

Men som slutsats tror jag inte alls du klarar bygget för endast 500'.
Det kommer bli knepigt nog att bara lyckas få ihop allt material och alla komponenter för den summan. 800' skulle kanske kunna ligga inom möjligheternas horisont, men väl så knappt ändå. Då får du t.ex. knappt leja en endaste hantverkartimme.

Sen, som någon skrev, glöm inte räntekostnader, resor, kostnader för "dubbelt boende" osv. samt att ni måste ha några pålitliga vänner som garanterat kommer och hjälper till då det behövs vid stomresning och sånt!
 
Begagnat material kräver mycket större arbetsinsats än nytt. Dels får du kanske själv riva ut grejorna och hämta dem i en helt annan del av världen. Dessutom måste du oftast anpassa en motsträvig köksinredning till ett annat sammanhang än där den satt förut. Beslag och lister är sönder eller försvunna. Dolda fel dyker upp och blir som nya. Köper du ett sprillans nytt utställningskök får du ändå kallt räkna med att en stor del av grejorna måste kasseras, helt enkelt därför att de inte passar. Även om man utför jobbet själv, och inte ens kalkylerar förlorad arbetsförtjänst, är sådana landminor helt gratis. Räknar du bakvägen kommer du sannolikt fram till att nya rejäla grejor (med garanti) blir så mycket billigare än "fynden".

Gratis arbetskraft är inte heller helt gratis. Ofta, i sådana här sammanhang, försäkrar folk hur excelenta kontakter de har; att svärfar är elektriker och lillpågen nästan färdig rörinstallatör. MEN! Om man så själv råkar vara sin egen byggfirma kan man iallafall inte trolla med knäna. Nyckeltalet 15-20 tusenlappar per kvadratmeter innebär att varje kvadrat kostar X timmar platssnickeri, Y timmar rörinstallaton, Z timmar eljobb, Q timmar måleri ocn N timmar plåtslageri, et c, et c. summa hundratals och tusentals timmar. Bestämda och inplanerade timmar. Om du inser vilken massa och energi dessa tal motsvarar förstår du alla försiktiga varningsrop.
 
Mikael_L
Kloka ord det där, som jag åtminstånde delvis själv redan tänkt.
Så därför funderas det mellan varven även på ett nytt IKEA-kök, mycket kök för pengarna, samt ev begagnade vitvaror. För vitvarorna håller iaf ganska standardiserade mått.

Att köpa begagnat byggmaterial var något jag hade tänkt göra mycket i början. Men nu när det gått ett tag och en del begat är köpt, men det mesta trots allt från bygghandlarn så måste jag konstatera att det i praktiken inte går så lätt.
Man kan inte ränna iväg 8 mil och 2 timmar för att köpa 4 balar isolering för 150:- /st, det blir ingen vinst i slutänden.

billy_baver skrev:
Nyckeltalet 15-20 tusenlappar per kvadratmeter innebär att varje kvadrat kostar X timmar platssnickeri, Y timmar rörinstallaton, Z timmar eljobb, Q timmar måleri ocn N timmar plåtslageri, et c, et c. summa hundratals och tusentals timmar. Bestämda och inplanerade timmar. Om du inser vilken massa och energi dessa tal motsvarar förstår du alla försiktiga varningsrop.
Jag ser ca ett års heltidsarbete framför mig, dvs ca 1900 timmar, sen är det antagligen fortfarande någon list kvar att fixa ändå ... :surprised:
 
Redigerat:
Vi sitter med ritningar för vår utbyggnad, går från 65 kvm till ca 230.
Kalkylen har ett tak på 1000'.
Vi bor alltså redan här, vatten avlopp är fixat, inga anslutningsavgifter etc. Bekant med mycket erfarenhet av KA ställer upp gratis etc.
Vi kommer göra allt utom stomresning inkl. fönster själva, då vi beställt det färdigt från ett hussnickeri i närheten. Kostnad: (snabbt överslag från deras sida) 300' -500'.
Grunden 100', ny uppvärmning (jord eller pellets) 100'.
Det alltså 300'-500' kvar till resten. Och då ska vi inte ha något nytt kök.

Huset som sådant skulle du kunna bygga för 800'.
Men det är alla avgifter som sätter stopp.
Men jag blir MER ÄN GÄRNA överbevisad, älskar att se folk få saker billigt! :D
 
Vill du inte ha ett "skyffe" så räkna i alla fall 7-8000 kr/kvm om du gör "allt " själv och lägger massor av tid på matrialjakt.

Jag lägger själv nu 5.834 kr/kvm på ett stenhus om 260 kvm, men det grejar inte du.
Jag har full maskinpark med grävmaskin och alla andra maskiner som behövs för att bygga ett helt hus, sedan 23 år i bygg med vvs/betong/mura/kakla/snickar kunskaper gör ju sitt också för att inte tala om min fysik & envishet ,-) och hur tom min plånbok ändå är och hur fullständigt slut jag är ända in i skälen.

Och trots det så har jag minst 800 timmar kvar & fått 2 barn under 2,5 sista åren, så bygger hus är inte det ända man gör.
Vi får väl se om man separerar lagom till att listerna ska dit ,-).

MvH Jawen
 
"Jag har minst 800 timmar kvar" ...

Sådana slutsatser skiljer ett proffs från en amatör. Lycka till, jawen! Du kommer att fixa både listerna och ungarna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.