Brukade titta på New Yankee Workshop när jag bodde i USA och där använde de ofta än bänksåg eller liknande för att göra breda spår istället för att fräsa, t.ex när det gjorde skåpsstommar. Använde sågklingor som bestod av två klingor som satt ihop med lämplig vinkel för att nå önskad bredd.

Jag har dock aldrig sett det i Sverige... Har jag bara missat det eller ? Verkar ju otroligt bekvämt.
 
Det finns även i sverige, men jag tror amerikanare gillar sina dado-klingor mer...
 
Redigerat:
Det är väldigt bekvämt! Fräser ofta spår med vanlig universalklinga (tyvärr), men kanske dags att skaffa en dado!
 
Är väldans smidigt då det passar. "Fräste" själv för ett tag sedan till bakstycken med nos till trappsteg efter att jag använt normal fräs för fasningen. Tyckte det var för tidsödande att mickla med fräsen då jag har en väääldigt kompakt snickarbod med betoning på bod.

Fast det kräver en moddad såg, dvs en normal klyvkniv måste på plats och ingen integrerad skyddshuv då den blockerar. Fick göra så med min Bosch GTS10.
 
geschwint skrev:
Är väldans smidigt då det passar. "Fräste" själv för ett tag sedan till bakstycken med nos till trappsteg efter att jag använt normal fräs för fasningen. Tyckte det var för tidsödande att mickla med fräsen då jag har en väääldigt kompakt snickarbod med betoning på bod.

Fast det kräver en moddad såg, dvs en normal klyvkniv måste på plats och ingen integrerad skyddshuv då den blockerar. Fick göra så med min Bosch GTS10.
Använde du en "dado-klinga", eller sågade du i pass? Skulle vara intressant att veta om en sådan klinga får plats i en GTS10.
 
Alltså: klyvkniven i GTS10 är väldigt smal, standardklingor är bredare. Och om man inte moddat till klyvkniv enbart så får man ta bort hela skyddet för att fräsa spår, men det har aldrig varit problem för mig, men det kanske är dumt.

Den röda plåten som ligger runt klingan på GTS10 kan man ju byta ut, eller såga ur vid behov, eller menar ni om det får plats på axeln?
 
Mr Handyman skrev:
Alltså: klyvkniven i GTS10 är väldigt smal, standardklingor är bredare. Och om man inte moddat till klyvkniv enbart så får man ta bort hela skyddet för att fräsa spår, men det har aldrig varit problem för mig, men det kanske är dumt.
Jag tror inte att det är dumt - om du inte sågar igenom materialet så kan det heller inte knipa tag i klingan. Man skulle kunna säga att materialet tar över klyvknivens funktion i detta läget. Men visst, vrider du på materialet så...

Mr Handyman skrev:
Den röda plåten som ligger runt klingan på GTS10 kan man ju byta ut, eller såga ur vid behov, eller menar ni om det får plats på axeln?
Precis - får den plats rent "mekaniskt". En "dado-klinga" är ju, beroende på modell, uppemot 20 mm tjockare än en vanlig klinga.
 
Nu har jag skrivit "dado-klinga" några gånger, men vad heter det på riktig verktygssvenska?

Fräsklinga? Eller är det reserverat för kexmaskiner?
 
Undrar om den vid 20mm får plats på axeln?
 
Är inte det stora problemet att med dado blades och europa sågar att vi har någon typ av motorbroms på dom? Antingen riskerar man att slita lös dadon när motor bromsar eller så pajar man motorbromsen(om det nu är möjligt). Nu finns det väll ganaska små dado blade set så man kan komma ner i vikt en del. Frågan är om det räcker. Är det ingen här som använder dado blades på sin standard europa såg?
 
Nu kollade jag inte länken till Swedendro så noga, men om de säljer dem så funkar de nog åtminstone till Hammer, Felder och Format4. Ska kolla det lite mer noggrant.
 
Visserligen gäller det ju bara i yrkesbruk men det kan ju ändå ge en fingervisning om vad som är sunt att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.