Har tagit reda på ett gäng limträbalkar (helfrächa) som var på väg till tippen.
Jag hade nämligen tänkt bygga en vedeldad bastu på gården och tänkte att dessa kan komma bra till användning.

När jag tittar på den "lilla" högen och räknar lite så ser jag att jag har så pass mycket att det skulle räcka till att "timmra" bastun.

Min fråga, kan man TIMMRA med limträbalk?
Tänkte att det skulle bli riktigt snyggt om man kunde göra det med riktiga knutar och allt.

Tja, rent ekonomiskt också, när jag redan ändå har all balk på plats.

Låter det idiotiskt eller skulle det funka?
Har sökt på nätet och inte sett nån som gjort det men det känns som man skulle kunna få en rejäl stuga/bastu av dessa balkar.

Tacksam för svar, gärna om nån har nån länk till nån sida.


MvH

Jagger
 
Klart att du kan timra med balkarna.
Det liknar det som många tillverkare av timmerstugor gör, de har också limmat timmer.

Men är det inte mer ekonomiskt att sälja balkarna? Många som behöver limträ till sina hus.
 
Jag har sålt de som går, jag tog reda på de som blev över. Tror jag "mättade marknaden" i vår lilla stad.

Funderade också att ta en cirkelsåg och snekapa kanterna lite så de blir mer lik timmer. Sedan målar man dem typ Faluröd.

Måste man ha nån isolering/drev emellan balkarna tror ni? Tänkte att man kanske inte behövde det då de ju är helt raka och släta.

Tack för svaret.


Jagger
 
Jag skulle nog dreva lite i varje fall. Trä är ju ett levande matrial så lite kommer det nog att röra sig ändå på sikt
 
tack för snabba svar.

Någon som vet om det finns någon sida där man ser hur man timmrar?

Typ, "Steg för steg" liksom.

Jagger
 
Slamfärg (faluröd) brukar endast rek på ohyvlat virke. Funkar nog inte på limträ.
 
målat tryckimpregnerat med faluröd, och det tycks nog gå bra. man får vara lite noga med att späda ut den första styrkningen.
 
Jag får nog avvika lite från de övriga småhusen (som alla är målad med Falurödfärg) och måla i "Falurödliknande" oljefärg helt enkel.

MvH

Jagger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.