Vi har ett stort (330 kvm) reviterat timmerhus med ca 12 cm tjockt stående timmer, drevat med mossa och dyl.

Huset är 120 år och mår prima!

Egentligen är behovet av invändig isolering ej så stort, men vi skall sätta på nya skivor för att dölja installationer mm, och tänkte att då kan vi lika gärna lägga 45mm isolering mellan reglarna - och det är nu man blir TOKIG!!!

Har försökt läsa mig till vad som rekommenderas - plast eller inte plast, stommen skall andas mm mm mm.

Nu ser konstruktionen ut så här utifrån och in: Revitering, timmer, vindpapp, 12mm panel + porös asfaboard 2.40m upp på väggarna (3.4m takhöjd) (Mellan timmer och vidpapp är det en spalt ser det ut som - iaf luftigt...)

Vad vi tänkte lägga till är: 45mm isolering, Plywood, Gipsskiva 13 mm

Som sagt - egentligen vill vi bara få in PVC rör mm för installationer och för att räta ut väggarna, och brandsäkra i viss mån... skall man lägga tunnare reglar (läkt) och bara fylla upp tunnt med isolering, för att inte ändra husets grundkonstruktion för mycket??? Hur tätt är egentligen plyfa och gips??? Osså plasten - förbaskade plast...!

Någon som kan hjälpa? Mycket tacksam för seriösa svar - Joakim
 
Redigerat:
Invändig isolering brukar avrådas i timmerhus som ska användas för permanentboende eftersom man kyler ner timmerstommen. Det gör att fukt kan fällas ut mitt i timret (daggpunkten förändras). En timmerstomme är inte ångtät och kan transportera fukt inifrån och ut och vice versa (har hygroskopiska egenskaper) och man bör, om man väljer att tilläggsisolera, använda en isolering som har samma materialegenskaper. Det vill säga spån eller cellulosaisolering. Väljer man ett sådant isoleringsmaterial är det inte nödvändigt med en ångspärr, då kan man välja ett material som ger viss ångtröghet men ändå är fuktgenomsläppligt - till exempel en vindduk.

Väljer du ett material som mineralull som saknar dessa hygroskopiska egenskaper - den fukt som kommer in i mineralull stannar i princip i mineralull - och där det kan mögla ska man använda en ångspärr. Men någonstans måste fukten som alstras inomhus (från matlagning, duschning, med mera) ta vägen och jag skulle vilja påstå att det senare alternativet förutsätter att ni har ett mekaniskt ventilationssystem och inte bara förlitar er på husets eget självdrag.
 
Om vi struntar i isoleringen, fräser ut i den gamla fiberboarden för el-rör, mm och sätter upp gips (och plywood?) direkt utan isoleringen - blir det hygroskopiskt rätt då?
Joakim
 
Det är ingen större fara att göra så nej.
 
Isolera inte invändigt och använd inte plast. Sala och gipsa, varför plywood?
 
Tja, tänkte lämna glipor/mellanrum mellan plyfan för PVC-rör uppifrån taket (för installationer), och ville väl undvika att sala på läkt så att det blir "små" tomrum - ville ha ett homogent lager för att kunna fästa hyllor mm och slippa använda 4tums-skruv för att komma in till den gamla panelen...
Har dessutom redan plyfa sen gammalt - så kostnaden behöver jag inte ta...

Men jag kan ju hålla med om att det låter som lite "overkill" - bara jag inte gör nåt dumt och får för tätt med 13 mm plyfa och 12 mm gips... (som jag också redan har... skulle kanske räkt med renoveringsgips 6mm...)
Jocke
 
Tätheten är inget problem, det vill du ha. Tänkte bara att plyfa var onödig kostnad och arbete, men har du redan materialet så är det bara att köra. Rejäla väggar får du i alla fall.
 
Då blir det så.
Tack!
Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.