Precis som rubriken lyder, söker tips och råd om olika UPSer. Både i form av simpelt störningsfilter och även som reservkraft vid strömavbrott.
Är även intresserad vad ni upplever vad gäller volym på dem. Vi vet alla hur många UPSer kan låta rejält när de slår till och från, och detta är knappast acceptabelt i hemmiljö.
Dock hoppas jag att vi försöker hålla tråden till vad som är aktuellt för avancerade hemanvändare. (Vi med serverparker vet hur vi skyddar dem, men hur gör vi med resten till ett vettigt pris)
 
Kul att du lyfte frågan hoppas vi kan få till en bra tipstråd för hemmabruk.

Jag har funderat på en UPS hemma (Nu när jag rivit ut och sålt den 37,5 KVa :)reservkrafts anläggning som satt i kåken när jag köpte den) men är osäker på hur man bör beräkna kapaciteten.

Hur stor kapacitet behöver man hemmavid för att klara en enklare server + lite nätverksutrustning (ADSL-modem, finns det någon enklare tummregel baserad på prylarnas märkeffekt och önskad drifttid?

Jag har spanat på en Sweex PP100, 1000VA UPS som har ett attraktivt pris men är det någon som har erfarenheter av den?

/Håkan
 
Nu blev det faktiskt två motsatta svar här :)

Bjurran: För inomhusbruk skulle jag leta efter en offline ups dvs en som driver förbrukarna direkt via 230V och bara underhållsladdar batterierna vid behov.

För hahels behov däremot vill jag ha en online dör strömmen alltid skickas via batterikretsen. Den senare versionen är snabbare med att leverera stabil spänning från batterierna vilket servrar och komutrustning tycker om.
Nackdelen är att transformeringselektroniken i UPS:en alltid jobbar vilket brukar vara en bullerkälla.
 
Belastningsmässigt brukar ett bra värde vara ca 50% av UPS:ens märkeffekt. Ligger man närmare maxeffkten ökar förlusterna och det ökar inte linjärt. Drifttiden bygger man ut med flera batterier. Dessa kostar dock lite och alla UPS:er går inte att bygga ut.
 
Jag kommer göra samma sak men satsar på en med 2500va. och kommer ha externa batterier. Mest för att kunna köra exrta grejer förutom datorn OM nu strömmen skulle gå.

för vanliga hem för att driva 2 datorer och dylikt så räcker 1000va oftast långt.
Har en Swex 600 har ja för mig. den driver en singel dator i nästan 15 minuter.
 
Jag hade satsat på en APC. Har använt deras UPS:er både privat och på servrar på mindre företag och de är riktigt fina. Aldrig någonsin haft problem med prylarna och det är lätt att få tag på nya batterier när de börjar bli skruttiga.
 
Kör också med APC fast någras minder i 5-700VA klassen, de använder vanliga 12V larmackar så närmaste batteributik står för slitdelarna :)
 
För er som läser och funderar över skillnaderna mellan offline, line-interractive, och online hävisar jag till vår kära vän Wikipedias engelska sida.
Jag vill dock redan nu passa på att varna alla er som väljer en sådan för en viss detalj. Många av dessa saknar helt möjligheten att få larm när batterierna börjar bli dåliga eller om det är fel på dem. Det är alltså inte säkert att bara för att det finns ett larm som skriker varje gång den aktiveras så behöver den inte göra ett ljud om den slutar fungera. Med andra ord kan det vara värre än att inte ha skydd, då man känner en falsk trygghet.
När det gäller ljudnivå är det flera aspekter att komma ihåg. Vissa modeller envisas med att larma för ALLT och du kan inte stänga av det. Inte acceptabelt i hemma miljö där spänningen i ledningen inte är konstant till fem öre, eftersom den skulle larma varje gång den filtrerar störningar.
Det finns även många modeller som dundrar till rejält när de kopplar in (får dunkande vattenrör att framstå som en viskning).
Likaså tog mats_o upp en viktig aspekt, nämligen att många modeller brummar.

En UPS har många användningsområden, och ska man ha en UPS till sitt mediasystem för att slippa pumpa in skitig el i plasman och htpcn, så kommer man ju knappast acceptera ett tröskverk som brummar, dundrar eller skriker halsen av sig när värmeväxlaren (eller sub-basen :) ) drar så mycket ström att spänningen sjunker på nätet.
 
Det finns lösningar på det mesta. De APC UPS:er jag har provkör batterierna med jämna mellanrum (konfigurerbart) och därför har jag rätt bra koll på om reservkapaciteten är OK eller om ett batteri är slut eller pajar. Har fått byta ett batteri efter c:a 3 år då det inte längre höll måttet.

Ljudnivån är ett problem och därför får man välja hur man placerar utrustningen eller välja en UPS som låter så lite som möjligt.

Men som det mesta så får man vad man betalar för. UPS-branchen är en djungel i sig och det finns många olika varianter av 'power-conditioning' osv.
 
A
För några år sedan var APC inte så populära. De hade en bugg i sin övervakningsprogramvara som gjorde att efter ett visst datum när ett visst certifikat gick ut så om man startade om datorn så hängde den sig och gick inte att få igång igen.

Visste man om problemet kunde man installera en fix innan man startade om, men de som inte visste om problemet och startade om var inte så glada på APC..
 
Ett cert som stör ut uppstarten?
Har visserligen råkat ut för datorer som vägrat installera certifikat för olika ändamål, men aldrig att de stoppat uppstarten. Men hur som helst, det är därför man ska ha en skiva med t.ex. knoppix tillgängligt.
 
mats_o skrev:
Nu blev det faktiskt två motsatta svar här :)

Bjurran: För inomhusbruk skulle jag leta efter en offline ups dvs en som driver förbrukarna direkt via 230V och bara underhållsladdar batterierna vid behov.

För hahels behov däremot vill jag ha en online dör strömmen alltid skickas via batterikretsen. Den senare versionen är snabbare med att leverera stabil spänning från batterierna vilket servrar och komutrustning tycker om.
Nackdelen är att transformeringselektroniken i UPS:en alltid jobbar vilket brukar vara en bullerkälla.
Jag har en sweex 1000 ups, ända problemet är att den brummar lite samt att windows ups service ej känner igen den. Men den fungerar med sweex egna program. den e ju så billig att det är ett ganska lätt val.
 
A
Bjurran skrev:
Ett cert som stör ut uppstarten?
Har visserligen råkat ut för datorer som vägrat installera certifikat för olika ändamål, men aldrig att de stoppat uppstarten. Men hur som helst, det är därför man ska ha en skiva med t.ex. knoppix tillgängligt.
http://www.derkeiler.com/Mailing-Lists/NT-Bugtraq/2005-08/0012.html
 
Japp. Den har vi varit med om tyvärr, då var usb-minnet med WinPe värt sin vikt i guld.

Ytterligare en punkt att kolla som vi berörde är just känsligheten på UPS:en. Vissa tål rätt stora variationer innan de kickar in och andra startar ju så fort nån nyser i kvarteret.
 
mats_o skrev:
.snip.
...andra startar ju så fort nån nyser i kvarteret.
Som en HP 750 vi har på jobbet? Tröskverk, bongotrumma och larm på samma gång, och oerhört känslig... Till råga på allt fick nån patch för sig att ställa om så att det ska ploppa upp en dialogruta varje gång den gått över till batteridrift. Har man inte loggat in fysiskt på servern på ett tag kan jag lova att man tröttnar på att klicka bort dessa... Verkar inte komma från HPs programvara dock... (win 2k3)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.