P
På lördag är det 2-veckor sedan och ännu syns inte ett endaste strå, Weibulls extra green är det och den ska visst vara lite trög i starten. Återkommer med bilder så fort det händer något.
 
P
Nu har det kommit upp några små fjun :) Hoppas inte småfåglarna tar resten då det hade stor frukost där i morse.
 
Peter_K skrev:
Nu har det kommit upp några små fjun :) Hoppas inte småfåglarna tar resten då det hade stor frukost där i morse.
Sädesärlorna lyfte knappt från tomten när de hade varit på besök efter vi sådde, mycket frö åt de :(
 
Det går absolut bra att så gräs nu! De frön som inte gror i år, gros i vår. Ungefär när tempen är i snitt 8° sätter gräset fart. Dock tycker jag att du ska ta vinterns sättningar med i beräkningarna, och vara beredd fylla igen/jämna ut gropar till våren, och så på nytt där. En nyschaktad tomt ser aldrig likadan ut efter en vinter som innan.
Ska du rulla gräs hade jag definitivt väntat till tidig vår, även om det krävs mer vattning.
 
Jag tänkte köpa gräsfrö för att så i helgen, men på Bauhaus sa dom att man inte skulle så för att om fröna skulle gro och sticka upp små grässtrån och sen om frosten kom inom ett par veckor så skulle fröna dö, och man skulle bli tvungna att köpa nya frön i vår, vad säger ni, har dom rätt, eller tycker ni att jag ska köpa frö på annat håll och så i år?

/Gusan
 
Redigerat:
Svårt att säga.

Men kollar man på modernatur så tappar ju grässtråna sina frön nu vid denna tid.
Tyvärr har jag inget svar.
 
anno2069 skrev att ... "Sädesärlorna lyfte knappt från tomten när de hade varit på besök efter vi sådde, mycket frö åt de".

Sädesärlans föda består mestadels av insekter och mask. För övrigt har jag aldrig hört talas om en gräsmatta som misslyckats p.g.a. småfåglar ... :) ... Möjligen borde egnahemsbyggarna känna sig lite malliga över att deras gräsmattor blir en räddningsplanka för många arter. Mängder av arter hotas nämligen av att jordbruket blivit så effektivt att knappt en smula lämnas kvar.
 
Jag sår NU, (ett skitgöra eftersom jag får hacka o kratta i befintlig jord. Har haft grävare med gallerskopa som gått igenom och planat ut. Är för snål för att lägga på matjord :) fast det sägs att det ska bli bra i det vi har - och då lyssnar jag på det.

Sådde första etappen förra helgen, har förberett den andra under veckan och ska så idag. Etapp tre förbereds under veckan och nästa helg åker de sista fröna ut, förutsatt att jorden fortfarande är brun och inte vit.

Först tänkte jag vänta till våren eftersom allt blev försenat, stenläggningen tog all tid, men sen sa en bekant som jobbar kommunalt med anläggningar "man kan så i alla månader som har R i sig". Så de sista krafterna samlades ihop för att få gjort det nu, hoppas det går bra, annars blir det komplettering till våren.

Kjell G

Det är aldrig för sent att ge upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.