Jag är ute och jagar ek för renovering av min trapp. Då jag letar ser jga att det mesta virket är sågat i 1" eller 2" tjocklek. Eftersom plansteget i trappen är 250 mm djupt, så vill jag kexa/limma två 125 mm brädor och lågga på vardera steg. Men 1" blir rackarns tjockt. Jag skulle hellre vilja klyva 1" i två brädor och hyvla ned till ca 10 mm. Men vad behöver jag för såg? Funkar bandsåg att klyva så rakt med i en bräda som är 125-130mm? Eller drar de snett så jag får massa spill. Jag har ingen bandsåg just nu, men denna trapprenovering skulle ju kunna motivera ett inköp!
 
De större byggvaruhusen har ofta ett litet sågverk, För en liten summa tror jag att de klyver upp eken åt dig. Man får ha en ganska stor bandsåg för att klyva upp 125mm ek utan att det skall dra snett eller gå varmt.
 
Jag tolkar det som att du varken har virket eller en såg som klara det du vill göra.

Det finns andra alternativ när man ska renovera en trapp, kolla på: http://www.stepkit.com/Index.htm
 
Jag vet att det finns trapprenoveringssatser, men köper jag ek för en tusing och renoveringsatsen går loss på femtusen, så finns det ju en viss marginal som jag skulle kunna köpa bandsåg för...
Vad behövs för storlek på såg om detta ska lyckas?
 
Ett alternativ är att vändklyva det i en klyvsåg, om det inte finns en så stor klyv. Klingan tar mer än bandsågsbladet, men frågan är hur mycket det drar snett bandsågen.

För 4000kr skulle jag leta efter en svanhals som kan ta riktigt breda band, typ 35-40mm. Det kan gå, och då har man bandsåg för resten av livet sen.
 
  • Gilla
perolito
  • Laddar…
Vad menar du med en "svanhals"?
 
Det är en typ av äldre bandsåg där ramen är av gjutjärn och "halsen" som övre bandhjulet sitter på svänger in över bordet så att man får mycket större frigång och därmed kan ta mycket bredare stycken. Förutsättningen är förstås att hjulen är stora.

Det var nu inte poängen i det här fallet, utan att hjulen ofta är väldigt breda och ramen är väldigt stadig så att man kan ha riktigt breda band i riktigt hård spänn och därmed klarar av klyvuppgifter bättre än på moderna bandsågar.
 
Ah, misstänkte att det var sådana bandsågar du syftade på. Tack för förklaringen.
 
Vad tror du om att köpa 2-tumsvirket, klyva upp det i remsor med lämplig tjocklek, t.ex. i ditt fall 12 mm, limma ihop remsorna till en 12 mm tjock limfogskiva, och sedan köra den genom en planhyvel?

Då behöver du en bordssåg och tillgång till en planhyvel. En bordssåg har man stor nytta av, och en vettig begagnad bör du kunna få in i din budget.

Tänk på att kvartersågad ek kan få en lite oväntad teckning. Jag skall se om jag kan googla fram en bild.

Edit: länk till bild
http://www.sykestimber.co.uk/timber/europeanoak.html
 
Redigerat:
Planhyvel har jag, eller i alla fall en rikt&planhyvel. Bordssåg har jag också, eller i alla fall ett sågbord där jag spänner cirkelsågen i.
Vad är kvartersågad ek??? Mönstret som finns på bilden har jag sett ibland på en del ek. Jag trodde inte det hade med sågningen att göra, utan bara var naturliga fenomen som uppstod i träet ibland...
 
Kvartersågat virke sågas så att man får stående årsringar i sina bräder. En fördel är att virket blir stabilare och rör sig mindre på bredden pga omgivande fuktvariationer. När det gäller just ek, så kan man få såna där ormliknande mönster i ytan. De finns där hela tiden, men framträder bara om man sågar så att man får stående årsringar. Många tycker att mönstret är levande och vackert. Om du tar en vanlig plattsågad bräda och klyver upp den i remsor som jag föreslog, kommer du att få stående årsringar i delar av din limfogskiva. Om du inte vill ha det, så kan du sortera bort de delarna. Alla remsor kommer sannolikt inte att få ormmönstret. Kolla här

http://www.amishwarehouse.com/quartersawn.html

Edit: För dina 4 laxar kan du köpa ett set plano limknektar från plano maskin. Sen kan du sälja dem billigt eller skänka dem till mig!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.