Va, bar du ner skräp? Nä, nä, här har vi kombimaskiner, bandsåg, spånsug, svarv, hyvel, svetsar, verktyg i oändlighet, ja listan kan göras lång. Tyvärr får jag inte in de stora leksakerna, Atila på 16 ton, Takejob 3,5 ton, Scania LB85, IH520, Cheva husbil 4,6 ton. :D :D
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
Jag har monterat några Modulenthus med källare, det enda som behövs är en bärande vägg eller en balk i mitten av huset, källartrappen har underenterprenören fått gjort i samråd med kunden, Modulent har levererat huset för standard krypgrund, det beror nog lite på säljaren hur villig han är att tillmötesgå kunden ,
Det samma gäller nog de flesta husleverantörer, jag kan inte se några hinder, för att bygga källare istället för krypgrund.
 
Källare är bra på flera sätt men dåligt på några andra.

Jag byggde hus med källare enligt alla konstens regler 1986 på Orust i Bohuslän. Köpte färdiga källarväggar från Lättklinkerbetong/Magra(Leka med vattentät betong på utsidan) som lyftes på plats med kran. Mycket bra källare! Vi såg också till att vi fick effektiv dränering runt om.

Väggarna var nygjutna när de sattes på plats, det tog 2 år innan väggarna torkade och man kunde göra något på insidan.
I takt med att vädret har blivit mer extremt har det blivit mer frekvent med skyfall och översvämningar. Källaren har varit tät trots att andra källare runtomkring drabbats av översvämningar men nu senast vid ett häftigt skyfall svämmades avloppsanläggningen över och tryckte upp avloppet in i källaren. Inte muntert! :( Nu kanske man bygger så att det inte ska vara möjligt men..

Vad jag vill säga är att källaren ligger under marknivå och är utsatt för ett antal risker som man måste tänka på när man bygger. Vissa kan vara svåra att ta med i beräkningen. Huset ska stå där i många år och vara utsatt för många olika påfrestningar. Inte minst med tanke på förändringarna i klimatet.

Jag planerar att bygga ett nytt hus om ett par,tre år och ska inte ha källare. Säkrare och billigare att hålla sig ovan mark...:)
 
Om ni trots allt vill bygga källare kan jag rekommendera att ta kontakt med Lättklinkerbetong/Magra http://www.lkb.se/. De gör mycket bra källare!
;)
 
O
injonil skrev:
...Dessutom är det mycket praktiskt att ha duschutrymme i en källare eftersom det aldrig kan bli några större vattenskador. Därför är det inte heller samma krav på tätskikt.
Vad bygger du detta påstående på? nyfiken bara....
 
Odjuret skrev:
Vad bygger du detta påstående på? nyfiken bara....
Framgår t ex av BKR:s branschregler: "Då golv- och väggytor, utan underligggande/utvändig värmeisolering, står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna undantag från ovanstående krav, se fig 1. Tätskiktets utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats. På övriga ytor med direkt markkontakt appliceras normalt inte tätskikt. Undantag föreskrivs i bygghandlingarna. Detta förutsätter att golv- och väggmaterial i sin helhet består av mineraliskt material som tål fuktpåverkan."

Men av figuren som det hänvisas till framgår att om det finns isolering under plattan och utanpå källarväggen tycker BKR att det ska tätskiktas som vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.