Lite här och var i detta forum berättas det att det blir dyrt med ständig ventilation med t.ex. Pax 260 m. varvtalstyrning.
Jag har satt en Pax 260 med fukt och varvtalsstyrning i badrummet på övre våningen. Jag har ställt ned varvtalsreguleringen på minimum. Under dörren kommer luften från hela huset in. Jag får undertryck på övervåningen, hade jag räknat ut. Bra för vinden mm.

Men nu till min fråga:
Vad, hur mycket, kostar det mig att låta fläkten suga ut dygnet runt utan värmeåtervinning?
Eller hur mycket mer pellets går det åt på grund av min ständiga ventilation med badrumsfläkten?
Blir det så pass mycket mer att det har betydelse i dessa dyrtider på energi?
Någon har säkert erfarenheter av detta och jag skulle bli tacksam och glad om du/Ni ville dela med dig/Er av dessa.

Vänligen
Lappen
 
Humm.. jag kör Pellets & har kört 260:in i nått år nu. Det jag har märkt är att innomhusventilationen har blivit mycket bättre. Då gå fläkten på minimum.

Hur mycket energi jag tappat på detta vet jag inte. Jag har inte märkt någon större skillnad i pellets åtgång eller förhöjd elräkning.. Så mycket annat som kan göra den skillnaden, så det är svårt att säga. Det är alltså ingen större skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.