Hej,

Jag beställde förra veckan 2 kubik ved med hemkörning. Ca hälften av veden är möglig i ändarna. I botten av big baggen var veden i sämst skick. Jag har staplat veden under vår trapp, en betong gjutning med en liten dörr in till utrymmet. Kan möglet sprida sig eller är det farligt på något vis? Är det bra att förvara veden som jag gör eller ska det vara luftigare?
Enligt de som sålde veden ska den ha torkat i minst 1 år... men några vedklabbar var ganska fuktiga...

Tacksam för svar!

Mvh
Ola
 
Det låter som om de slarvat med hanteringen av säckarna. Det kan mycket väl vara kluvet för ett år sedan och ändå vara både mögligt och blött om säckarna stått direkt på backen.

Jag tror ju inte att möglet kommer sprida sig men det du absolut ska se till är att trava veden med en rejäl luftspalt både från vägg och backe. Kan du hålla den lilla dörren öppen så vinden kommer åt är det ju inte fel. Men räkna inte med att veden torkar fullständigt så här sent på året.

Till nästa år så ska du se till att få veden hemkörd och travad redan i april så får du mest nytta av torksäsongen. Vissa vill ha veden torkad i två säsonger för att få det riktigt torrt men det har du kanske inte utrymme för?
 
ori skrev:
Hej,

Jag har staplat veden under vår trapp, en betong gjutning med en liten dörr in till utrymmet. Är det bra att förvara veden som jag gör eller ska det vara luftigare?
Mvh
Ola
ja, det skall vara luftigare om veden verkar vara fuktig annars fortsätter mögelprocessen och det kommer att lukta i din "vedbod". Stapla hellre ute och lägg ett SJ-pall under och något tak över så det inte regnar direkt på men kan blåsa genom sidorna. 2kbm är ingen stor hög. En pall= luftig golv skulle du också haft i din vedbod så det luftar underifrån också.
Man kan stapla mot stakett mot garage, ellerkarport ( med en luftspalt mot vägg) och bygga en permanent tak-regnskydd om du ska ha ved varje år.
...en stängd utrymme är en helt fel plats att bevara ved i, tycker jag också.
gaia
 
Ja, att ta ut veden från din vedbod är nog ett bra tips... speciellt om det är ett stängt utrymme med bara en liten dörr. Mögel och blöt ved är väl ett problem, men du skall ju kunna elda med den utan att behöva doppa den i spilloja :) Ved torkar lika mycket på 4 veckor under April-Juni som under rästen av årets månader. Luftigt och regn skyddat är AoO
Men vad vet jag jag? jag är ju snållänning...
 
Tycker inte att du behöver ta ut veden, välj ett torrt, luftigt och gärna soligt ställe att förvara veden på till nästa gång du beställer ved.
 
Det känns spontant som att om man beställer 2 kubik torkad ved så ska den varken vara fuktig eller möglig.

Jag skulle reklamera den och be att få torr ved. Tanken med att beställa just torkad ved är ju att man ska kunna använde den direkt...
 
Tack för många bra svar!

Jag har ringt och klagat och jag ska få några små vedsäckar torr fin ved som kompensation. Alternativet hade varit att få veden utbytt, men det blir lite arbete med att fylla bigbaggen osv...

Den något blöta och mögliga veden kommer jag att förvara ute mot garaget, med tak över...

Mvh
Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.