Spelar det roll att den skapar ett övertryck - om än milt - i huset när man som regel önskar ett undertryck för att slippa trycka ut luft i isoleringen i husets vägar?
 
I mitt hus har jag jäkligt bra med ventiler så där blir det inget övertryck.Men man kanj flytta fläkten om man vill.Så att den blåser ut luft istället
 
Om det inte blev ett övertryck så skulle ju inte luften gå ut via dina andra ventiler... Det jag skulle vilja se är två fläktar som körs parallellt. Den ena blåser in värmd luft och den andra suger ut samma mängd luft någon annan stans.
 
Har man frånlufts ventilation så behöver man ju ingen fläkt i solarventin.
Bara att bygga den vid en friskluftsventil.När solen lyser på solarventin så får man in lite varmare luft
 
Jag har i varje fall bara positiva erfarenheter av mina hembyggda luftsolfångare som jag kört i drygt ett års tid nu. Jag blåser in uppvärmd uteluft in i min gillestuga/källare och har därmed fått ett bättre källarklimat (varmare och mindre doft av källare) samt lägre RH än vad som var fallet tidigare. Fläkten som blåser in luften är termostatstyrd och startar vid ca 30ºC och stängs av vid ca 20ºC. Vanligtvis så ligger den uppvärmda lufttemperaturen 40-50 grader över utelufttemperaturen.
 
Redigerat:
J
tompas11 skrev:
Jag har i varje fall bara positiva erfarenheter av mina hembyggda luftsolfångare som jag kört i drygt ett års tid nu. Jag blåser in uppvärmd uteluft in i min gillestuga/källare och har därmed fått ett bättre källarklimat (varmare och mindre doft av källare) samt lägre RH än vad som var fallet tidigare. Fläkten som blåser in luften är termostatstyrd och startar vid ca 30ºC och stängs av vid ca 20ºC. Vanligtvis så ligger den uppvärmda lufttemperaturen 40-50 grader över utelufttemperaturen.

Du har inga bilder eller ritning på den?
 
John J skrev:
Du har inga bilder eller ritning på den?
Kolla här: http://24volt.eu/
 
J
tompas11 skrev:
Kolla här: [länk]
Kollat lite där men deras verkar lite för enkla

:)
 
Vad är det som är för enkelt? Är ju knappast någon kvantfysik vi snackar om och de kommersiella luftsolfångarna hade inte några termostater när de kom utan lät solpanelen driva fläkten. Det handlar helt enkelt om att värma upp luft med solstrålning och blåsa in den i kåken. Hur komplicerat vill du att det ska vara? :)
 
J
joflopp skrev:
Hur komplicerat vill du att det ska vara? :)
Tänker nog mera på deras material val.

Tänker bygga min i 100% marin aluminium så att den håller.
 
Okej, men det är väl bara att byta ut materialvalet? Beskrivningen för hur den fungerar gäller ju fortfarande. Ingen principförändring för att du byter material.
 
J
joflopp skrev:
Okej, men det är väl bara att byta ut materialvalet? Beskrivningen för hur den fungerar gäller ju fortfarande. Ingen principförändring för att du byter material.
Mmm fattar dock inte varför man inte skall ta inneluft och värma upp den.

Verkar dumt att värma kall luft när det är värme man vill ha.
 
Nja... I absolut vanligaste fall är kall uteluft torrare än luften inne i stugan. Du har visserligen signalerat om att det inte är så hos dig och kikar man i Göteborg idag ligger temperaturen på 9 grader och luftfuktigheten på 70%. Värmer man nu upp denna kalla luft till 20 grader har luftfuktigheten sjunkt med ca 50% och du blåser alltså in 20 gradig frisk luft med ca 35% luftfuktighet. Förutom att höja värmen några grader får du också en bra ventilation med friskare och torrare luft än om du bara cirkulerar inomhusluften.
 
J
joflopp skrev:
Nja... I absolut vanligaste fall är kall uteluft torrare än luften inne i stugan. Du har visserligen signalerat om att det inte är så hos dig och kikar man i Göteborg idag ligger temperaturen på 9 grader och luftfuktigheten på 70%. Värmer man nu upp denna kalla luft till 20 grader har luftfuktigheten sjunkt med ca 50% och du blåser alltså in 20 gradig frisk luft med ca 35% luftfuktighet. Förutom att höja värmen några grader får du också en bra ventilation med friskare och torrare luft än om du bara cirkulerar inomhusluften.
Mmm men vill man inte separera ventilation och värme?

ventilation för mig sköter ventilerna och värme, skall komma från någon värmekälla.

Så vill i alla fall jag ha det.

Den enda nackdelen med att ta inneluft är alltså enligt dig luftfuktighets frågan?
 
Soalrventi är inte tänkt primärt som en värmekälla, men visst kan du välja att dra in inneluften i panelen. Bara att göra ett extra hål i väggen med ett rör till panelens nedre del som på så sätt får in inneluft istället för uteluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.