Köpte hus i våras och i källaren finns en gammal bastu som säkert inte är använd på iaf tio år, utrymmet har nog mer använts som förråd. :(
Nu är det så att jag har tänkt att använda utrymmet som bastu igen och undrar då hur jag skall gå till väga. Tak och väggar är klädda med panel förutom en bit i hörnet där jag förmodar att aggregatet suttit. Ifrån hörnet så är det kanske en 60 cm åt båda håll som inte har panel, utan det är en bar vägg där istället.
Min fråga är då vad jag behöver göra för att få igång bastun. Vad jag kan se så är det ingen isolering bakom panelen utan endast folie. Bör jag komplettera med panel på den delen där det inte sitter någon idag? Det finns ett vetilationsrör i mitten av bastun upp i takhöjd, inte direkt där aggregatet skall sitta, men det kanske inte spelar någon roll? Sedan finns det inget ventilationshål nere i golvnivå någonstans. Kan man lösa det genom att ha en luftspalt på någon cm under dörren? Sedan har dom ju spikat upp några extra hyllor o förstört lavarna, så jag behöver bygga nya lavar oavsett.

Tar tacksamt emot alla tips o ideér som hjälpa mig få igång bastun till vintern.
 
Dit med en ny kamin och nya lavar bara, och ta av dörren en bit för tilluft.
 
Det låter ju aldelles underbart. jag skall inte bry mig om den delen av väggen som inte har någon panel då. Har tänkt byta ut dörren mot en glasdörr så då ser jag bara till att det blir en lite luftspalt längst ner. :)
 
En fråga till.

Vad bör man tänka på vid aggregatet? Skall man sätta upp någon skyddsplåt runt eller över aggregatet så at vägg/golv inte tar skada, eller spelar det ingen roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.