Efter en total köksrenovering så testade vi i helgen vår nya inbyggnadsugn (en Siemens HB 760560 S i rostfritt). Denna modell skall bland annat ha "Sval front max 40 grader".

Nu till problemet. De översta 15-20 centimetrarna av sidolisterna på fronten (de ca 5 cm breda rostfria plåtarna som sitter på var sida av glasluckan) blir heta efter ca 10-15 minuters användning av ugnen. Inte varma utan heta (rör man vid dem mer än någon sekund så gör det ont!). Större delen av övriga luckan är helt ok (ganska sval faktiskt).

Ringde till Siemens service om detta men de hävdade att det är normalt, något som låter märkligt i mina öron. Jag kan köpa att det blir varmt vid utsläppet från kylfläkten men inte att det blir hett.

Installationen är gjort i ett 60 cm standardskåp som har installerats och anpassats av köksleverantörens folk.

Finns det någon annan här som har en (Siemens) inbyggnadsugn och har möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter? Är det standard att man kan tillaga maten även på utsidan av ugnen?
 
Har en liknande, fast Bosch, med samma egenskap 'sval front' - glaset blir ljummet, men inte så pass att man kan göra sig illa..
Är dock osäker om jag kännt efter på metallen (~5cm bred på var sida om glaset), men ska kolla nästa ggn ugnen är varm.

Låter inte helt normalt i mina öron iaf, vi valde en ugn med 'sval front' för att inte vår lille son ska råka bränna sig när han börjar nå upp. :)
 
Uppdatering
Jag kände på metallen på sidorna om glaset i luckan och det var inte varmare än själva glaset.
 
Såg inlägget och offrade mig att tillaga en pizza... :)

Min ugn ( exakt samma ) blir inte varmare än ljumet, samma som glaset.
Jag körde på 225 grader
 
  • Siemens ugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack bägge för att ni kollade. Siemens skall komma hit o mäta min front nu iallafall.
 
Jag har haft den här tråden i åtanke ända sedan den startades, men har lyckats med att inte använda ugnen en enda gång sedan dess (mitt upp i köksrenoveringen, så det blir lite si och så med matlagningen). Men nu till det viktiga, jag har en likande siemens ugn och den brummar just nu på i 200 grader sedan drygt en halvtimme tillbaka och varken metallen eller glasluckan är heta. De är bara lagom skönt varma att hålla händerna på en kall höstdag.

UPPDATERING: Efter att ugnen ståt på 200 grader i nästan 1 timma och 30 min så kände jag åter på den. Nu var faktiskt metallen runt luckan ganska het. Om jag skall försöka beskriva det så kan man väl säga att man skållar sig inte, men pressar man handen (inte snuddar alltså) mot metallen så vill man ta bort den efter några sekunder. Känns rätt ok ändå, man hinner tänka "flytta handen" innan man bränner sig. Men helt sval är den alltså inte längre...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.