Jag startade en tråd för ett tag sedan i "Grund och markarbeten". Den hör nog hemma här i avdelningen "Isolering". Inlägget lyder som följer:
Rozeman skrev:
Det finns några trådar som berör ämnet krygrund här i forumet, men jag har inte hittat något om resultat av krypgrundsisolering.
Lite bakgrund:
Vi bor i ett hus inköpt 2002. Vid besiktningen av Anticimex blev omdömmet att skaffa avfuktare p.g.a. hög fukthalt i grunden. Vi har nu en Corroventa CTR 300TT som sköter avfuktningen. Huset ligger i en slänt ganska nära skogen, därav stor markfukt. På golvet i grunden ligger byggplast. Håller koll på fukthalten med en trådlös hygrometer, den ligger i skrivande stund på ~70% Rh. Utan avfuktare sticker fukthalten iväg en bra bit över 80%
Nu till min fråga; är det någon som har erfarenhet av denna [länk] krypgrundisolering? Det låter ju onekligen ganska bra! I vårt fall vore det mycket trevligt att "avlasta" avfuktaren något. Det går ju åt en hel del el att hålla den igång!
Samtidigt är jag fundersam om fukten kommer underifrån då byggplasten är torr på undersidan. Jag gissar att fukten kommer utifrån genom grundmuren. Är det grundmuren som ska isoleras istället? Eller både golv och grundmur?
[länk]
[länk]
Som sagt var; är det någon som har några före och efter krypgrundsiolering erfarenheter att dela med sig av?
 
Prata med Lars källered på Isodrän .se han kan mycket om krypgrund.
 
tack för infon, båda två! Någon annan som har just före-efter erfarenheter att dela med sig av?
 
Det finns nog en hel del information om detta i Mark& grund arbete forumet.
 
Per-Erik: Jo, det finns mycket info i avdelning Mark & Grund, men jag har inte lyckats hitta någon info om just effekten av krypgrundsisolering.
 
Nää.. Det är väll lite det som är problemet kan jag tänka mig. Tar nog ganska lång tid innan man kan vara säker (troligen flera år).
Sen spelar det nog en hel del roll om läget, mängden fukt osv.

Dock vore det mycket intressant om någon kunde ge en finger visning iallfall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.