svartöra skrev:
Hmm. Nibe 360P anges leverera 1.9 kW ut för 0.7 kW tillförd effekt ([länk]) vilket väl blir COP = 1,9 / 0,7 = 2,7. Borde dessutom vara konstant hela året. Eller? Man har ju alltid lika varmt inne.

(Känns som jag avviker lite från ämnet, men hur mycket man får från värmepumpen är väl av intresse för trådskaparen, hoppas jag.)
Skulla lite i länke du skicka.
men såg inte om 0,7 Kw inkludera fläcktar? eller vid vilken radiator tempratur det var.
står inte heller om det är ett medel inklusive avfrostningar (är det ett årsmedel överhuvud taget?

jag tror fortfarande att års medel på värmepumpe är COP 2 exklusive elpatrons driften som komer att sänka årsCOP till 1,5
 
Det står ju tyvärr inte så mycket om förhållandena under vilka siffrorna har uppmätts, men min poäng var närmast att den siffra som "energiberäknaren" nämner utan att motivera närmare verkar väl pessimistisk för att inte säga direkt felaktig. Man borde kunna få ut 8 MWh/år i alla fall, men det är förstås så att hela systemet (=huset) får en annan "COP" än vad enbart värmepumpen har. - Men det är ju en annan fråga, iofs viktig, men jag ska inte kapa tråden..

Just 0,7 kW låter som kompressorns märkeffekt (600 W) plus lite overhead. Fläkt tillkommer (kanske? kanske inte? borde väl vara 100W?) men är nog ett krav i alla fall om huset har mekanisk frånluft.

En flvp borde väl inte avfrosta så mycket om avluftens temperatur är > 0 grader? En utomhusdel till en L/L eller L/V vp är ju något annat.
 
För att nu återgå till trådskaparens fråga, så, med tanke på vinden som ska inredas inom 5 år.. går det inte att docka en luft/vatten-värmepump till 360-an senare? Alltså installera i samband med vindsinredningen t ex en 2025 eller liknande, plus kanske en styrenhet. Då sprider man kostnaden lite.
 
Det börjar dyka upp luft/vattenpumpar nu som kostar runt 25000 och som verkara vara bra grejer. Dom är dessutom bra att docka på ett befintligt system. Jag tänker på energicantrapumpen.
 
svartöra skrev:
För att nu återgå till trådskaparens fråga, så, med tanke på vinden som ska inredas inom 5 år.. går det inte att docka en luft/vatten-värmepump till 360-an senare? Alltså installera i samband med vindsinredningen t ex en 2025 eller liknande, plus kanske en styrenhet. Då sprider man kostnaden lite.

Vad menar du med docka?

att ha båda kopplade till radiatorsystmet? eller att ha samankopplat luft tilförseln på nått vis.
 
Man kan docka på dvs koppla på en värmepump på ett redan befintliga golvslingor. Energicentrapumpen verkar vara bra för detta då man inte behöver så hög framledningstemp i ett värmegolv. Den går också att koppla till ett vattenbatteri som sitter på tilluften i ett FTX aggregat som stödvärme för att få upp dom sista graderna som man förlorar när luften ventileras ut.
 
om man nu väljer att köpa en 2025, så klarar ju den hela uppvärmningen, så varför ska man dock den till en annan värmepump?
Låter bara krångligt o dyrt.
 
Energicentrapumpen kan kopplas direkt på golvslingan och kostar hälften av 2025:an
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.