Hej!

Har ni alla kloka forumanvändare tips på en bra och billig äppelplockare?
Gärna med teleskopskaft och rejäl "behållare" för äpplena.

en skön höst tillönskar jag er!
/Anna
 
Aniska skrev:
...
Gärna med teleskopskaft och rejäl "behållare" för äpplena. ...
Äpplen som långtidsförvaras ska plockas varsamt - helst med bomullsvantar för att undvika att man sätter handmärken på dem eftersom äpplet har en skyddande, fet yta som inte bör skadas. Men detta gäller naturligtvis extrem behandling :). Plockar man med teleskopskaft så kan inte tygpåsen vara stor då det blir svårt att hantera plockaren pga tyngden. Ett, två eller tre äpplen max. Det är ju lika viktigt att äpplena inte skadar varandra när de dunsar ner i den lilla påsen. Så den bästa äppelplockaren finner du av konventionell typ i välsorterade trädgårdsbutiker. Kostar inte många kronor. Min egen har väl minst 50 år på nacken och funkar fortfarande fint. Men i min nybyggeträdgård har jag tyvärr inga äppelträd.
 
Sista jag kollade kostade skaftet ca 500 och plockaren typ 300 - eller minns jag fel?
Minst 500 tillsammans och jag tror det var mycket mer!
 
buffar till min tråd lite
 
Precis som Faidros skriver - en sådan menar jag. Alltför långt skaft blir jobbigt - står man på stege och har påsen på en relativt lång vanlig trästång kommer man åt ganska många äpplen. Och det där extra vackra äpplet längst upp får man vänta på tills det behagar falla ner av sig självt.
 
Faidros skrev:
Här finns en för 65 kr. (kolla på fruktplockare):

[länk]
Klickade på länken, hittade text om äppelplockaren, men inte någon bild.
Och vad med skaft? Ska den inte ha något skaft?:confused:

Jag har för övrigt en billig äppelplockare som jag gjort själv: stor konservburk med jack i kanten, uppspikad på pinne. Den fyller sin funktion helt och hållet, men tyvärr är den inte så hållbar, och har nu tröttnat på att laga den........... Dessutom får riktigt stora äpplen (Husmodern) inte plats.
 
köpte min på Lidl, kostade om jag minns rätt bara 60 kronor.
 
kyticka skrev:
köpte min på Lidl, kostade om jag minns rätt bara 60 kronor.
Nu?
 
Tack för tipsen!

Jag förstår Yonna att ditt sätt är optimalt. Men på åtminstone ett av våra träd tror jag det blir svårt - det står i en backe och delar sig på en dryg meters håll i fyra grenar vilket nog gör att det är svårt att få bra stöd för en stege.

Tack för alla tips!
 
Aniska skrev:
Tack för tipsen!

Jag förstår Yonna att ditt sätt är optimalt. Men på åtminstone ett av våra träd tror jag det blir svårt - det står i en backe och delar sig på en dryg meters håll i fyra grenar vilket nog gör att det är svårt att få bra stöd för en stege.

Tack för alla tips!
Ni skulle förstås ha en sån där kombinationsstege som står som ett A. Se till att det medföljer några tvärstår som stegen ska stå på, så inte fötterna åker ner i marken.
 
det var nåt månad sen, jag plockade även plommon med den :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.