Jag ser att t.ex. Hornbnack säljer heltäckningsmattor, och jag funder på att lägga en sån ovanpå den plastmattan som finns i min kolonistuga just nu.
Det verkar som att kanske heltäckningsmattor är inne igen, var väl inte länge sen alla villa bli av med dessa :)

Men jag undrar om man inte faktiskt kan spara el på att lägga en heltäckningsmatta? Vad tror ni om att lägga en matta direkt ovanpå den plastmattan som finns i min stuga? Kan man spara lite el på detta?Golvet äs isolerad nu, men det känns ändå lite småkallt på golvet ibland. Funderade på en matta med kort lugg då jag tror denna blir lättare att hålla ren.
Skall man lägga något mellan plastmattan och den nya heltäckningsmattan för att isolera bättre?
Vet inte om det spelar någon roll, men jag har bara underhållsvärme (ca +5) på vintern.
 
Alla lager ger ju något, men jag tror inte U-värdet blir märkbart förändrad av en heltäckningsmattan. Däremot är jag övertygad om att det känns varmare för fötterna. Ett trägolv med samma temperatur som ett stengolv känns varmare, värmeledningen varierar i olika material pga densitet (och lite annat). Med heltäckningsmattan går du på en hel del luft.

Vet inte vad du har för stuga, dvs vad det är för grund, men plastmattor är ju lite småbesvärliga eftersom de inte släpper igenom fukt, men som sagt jag vet inte vad det är för grund i ditt hus.

Om du har en torpargrund skulle jag ta bort plastmattan, lägga på linoleumgolv och sedan bra vävda trasmattor att stå på.

Men visst är heltäckningsmattan på väg in igen.
 
ja nu märkar man att man inte vet mycket...hur vet man vilken grund man har? låter lite oroväckande om plastmattan kan orsaka fuktskador...det jag har sett under stugan är att det ligger lösa brädor längst ner (man kan trycka upp dem om man kryper under stugan) ..över dessa finns det vanlig isolering isolering...det kanske borde legat plast också över eller under isoleringen?

hade ju hoppats man kunde lagt en heltäckningsmatta direkt på plastgolvet, men det kanske är dumt med tanke på eventuell fukt...
 
Jojo, det finns en del att ta reda på =)

Under grund och markarbeten finns en hel del info om grund, isolering och fuktskydd. Om du kan gå in under huset så låter det ju som att du har en krypgrund, eller sk torpargrund. Det viktiga där är att du har ett tordentligt utrymme under huset. Material som kan mögla ska inte vara i kontakt med marken. Om du fortsätter med samma lösning så bygger den på att den ska vara välventilerad och att spillvärme från huset ska kunna ta sig ner. Men kolla in det andra forumet. Det finns många tankar om detta.

Har du ett äldre hus kan det också vara en idé att gå in på byggnadsvårdsforumet.

Lycka till!
 
Heltäckningsmattan e helt klart inne igen. Vi la in det i sovrummet för en månad sedan, rekommenderar d starkt. Detta e ju på andra våning så grunden har ju inget med det att göra. På nedervåning har vi nålfiltsmatta (ska bort i sinomtid) välj inte detta trots att d e billiare, jätte svårt att hålla rent(!). Satsa på lite längre hår, vi köpte vårt på bauhaus för 119:-/kvm, vi blev jätte nöjda å d gick jätte fort att lägga.
 
yuphin skrev:
hade ju hoppats man kunde lagt en heltäckningsmatta direkt på plastgolvet, men det kanske är dumt med tanke på eventuell fukt...
enklast är att lyfta på plastmattan och titta under den hur det står till. Hoppas bara den inte är fastlimmad så får du svar på din fråga direkt :).
Är det torrt och friskt under plastmattan så kan du lägga heltäckning på utan större risk
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.