Jag ska anlita en firma till att göra en helrenovering av mitt badrum..

Vad bör jag tänka på som tex garanti, hur lång ska den vara?
Vad händer om det blir fuktskada eftr nåt år för att jobbet inte va rätt utfört tex slarvfel av firman?
Om jag inte är nöjd med något när det är klart vart vänder jag mig då?
Om de har sönder något tex tar hål på nåt rör i golvet då bör väl de fixa till det o stå för det?
Ska jag ha papper på hur det utförs o när det ska vara klart?(tänkt ta på på tim ej fast pris)
Ska jag be om referenser o få se bilder på utförda badrum?
av firman el själva plattsättaren?
Ja jag vill ha lite tips o råd vad jag bör tänka på o ta reda på om den aktuella firman

Någon som vet hur det är när man bor i bostadsrätt jag har ett element i badrummet nu på vattenburet men tänkte ta bort det o ha vattenburen golv värme o ev även vattenburen handdukstork,får man göra så?
Frågade föreningen men de visste ej får svar senare nångång men man vill ju gärna veta så man kan börja...
 
Jag skulle börja med at ta reda på föreningens krav. Om de har kra vpå att firman skall vara beörig, så är det en BBV eller GVK behörig firma du skall anlita.

Garantier o sånt är ju upp till dig vad du vill, mycket ärlagstiftat enligt KO.

Men mina råd är följande:

1. Letar reda på en firma som tar totalentreprenad och hela ansvaret för allt, el, vvs, plattsättning mm. Då har du en morpart.
2. Skrive ett bra kontraakt som är så detaljera tdu orkar och kräv att de jobbar fackmannamässigt och enligt säker vatteninstallation och BBV nya regler.
3. Skriv in i kontraktet att DU skall kontollera golvlutning innan tätskikt appliceras, att du skall kontollera tätskiktet och dela upp betalninga rså du inte belalar mer än max 505 i förskott. Pengar är det enda påtryckningsmedel du har om de gör fel och du vill att de sakll göra om.
4. MYCKET VIKTIGT: Läs på så du har lite koll. Detta forum är superbra!
5. Skriv in en vitesklausul med förseningsavdrag.
6. Skriv in alla detaljer i kontraktet om att de ansvara för att reparera eventuella skador att de skall städa och jobba försiktigt. Att de skall annonsera eventuellsa försningar, att överlämnandet av ett godkänt ifyllt BBV kavlietesdokument och slutgodkänt slutbesiktning är slutdatum och att viten tas ut tiom denna dag.
7. allt skall var afast pris så man slippe r extraarbeten. En formulering i stil med att "allt som krävs för att färdigställa entreprenaden skall ingå i fast pris som är XXX SEK ink moms" Annars finns stora risker för extratillägg på slutet.....de kommer komma ändå tro mig men på detta sätt kan du argumentera ner dem.
8. Alla extraarbeten skall beställas av dig skriftligen.
9. De ansvarar hela konstruktionen och om du vill att de skall bygga något som ej är godkänt är det deras ansvar att råda dig till att göra annorlunda.
10. Kolla upp att tätskiktssytemet är godkänt (finns på bkr hemsida).
11. Se till att det inte blir dolda skarvar.......
12. Skriv in i kontraktet att plattsättningen skall göras snyggt och enligt regler.


Företaget skall kontrolleras på
- Referenser
- Att de är ett AB (hellts)
- deras ekonomi (alltombolag.se)
- att de har ansvarsförsäkring och att den gäller din renovering och beloppet.
- att de verkligen är behöriga

Vissa försäkringsbolag har gått över till att om man har kvitto och ett godkänt BBV intyg så har man en gälland eförsäkring, men i princip så kräver försäkringen att det skall vara byggt exakt enligt BBV och då får man stå i som kund även om man anlitar en behörig firma. Ladda ner branchreglerna själv på www.bkr.se

EN väldigt viktig sak där vi faleradde var kommunikation med firman. Vi hade kontrakt o allt men när de började visade det sig att de knappt läst kontraktet.....så se till att de förstår hur du vill ha det byggt.

Funder på om du vill acceptera "special lösningar" som är avsteg från BBV men fortfarande fackmannamässiga. I BBV finne ett par rutor med att specialfall finns typ.......

Du skirver att du planerar att ta det på löpande räkning, det låter ofantligt dyrt och jag rekommenderar starkt att överväga fast pris. Alla hantverkare jag haft i mitt hus har tendenser att vilja ta betalt för allt o allt igen....

Om du delar upp arbetet är det väldigt svårt att ställa någotn till svars då de kommer skylla på varandra. Då har du ingenstans att vända dig, förutom tingsrätten....Om du har en entreprenör så blir det lättare för då kan han inte skylla på någon annan.
 
Jag skulle också råda dig till att försöka få arbetet till ett fast pris med tanke på omfattningen och prisbilden. Ta in offerter från flera olika.

Jag tror dock att det är svårt att få även den mest seriösa plattsättare att acceptera Åsa76:s alla önskemål om tilläggsformuleringar etc. Normalt används standardkontrakt, men man kan göra specifika tillägg.

Oavsett så är det viktigt att du sätter dig in i processen och alla detaljer för att själv kunna följa att arbetet utförs korrekt och att det blir som du tänkt dig.

Ändra ett vattenburet element till en dito handdukstork är ganska enkelt. Att däremot få till vattenburen golvvärme kräver betydligt mycket mer utrustning. Där skulle jag rekommendera elektrisk variant.

Har du förresten tänkt på eventuella behov av justeringar när det gäller elen?
 
He,he vi hade inga problem att hitta folk som kunde bygga åt oss.....sen att det visade sig att de inte läst kontraktet noga....men det förlorade dom på i slutändan och det blev lite mycket att dra i för oss......nåja.

Antingen är man godtrogen o hoppas **** eller så kontollerar man och vet ***** (då vet man även alla fel) och söjer dem innerligt utifall det blir en försäkringsskada ***Vaddå det var ju ett behörigt företag ****** hummmmmm

Vi använde oss av ett "standardkontrakt" de som utformats för kunden tex ABS 05 modigfierat av villaägarnas riksförbund inehåller det jag beskre vovan. Inga konstigheter.

Jag skulle vara mer bekymmrad om en firma motsatte sig detaljerade beskrivningar kring hur saker skall betalas tex. Det vibbar ju att de vill luras? Eller?

Men ja vi var petiga, men vår erfarenhet talade för att vi var tvugna och vi hade inte fel i något av fallen.....
 
Redigerat:
Firman jag tänkt anlita har totalentrepenad och är behöriga.Kör med något standard kontrakt skulle jag tro..Garanti har vi inte pratat om ännu..Allt låter ju så bra när man talar med firmorna..Jag har hört att om man tar arbetet på fast pris så slarvar de gärna en del för att hinna bli klara i tid..jag vill ju att det blir bra gjort så därför tänkte jag ta på timman istället..men vet inte..har ju fått ett ca pris vad de tror att det kan gå på o hur lång tid det kan ta o de har sagt max 4 veckor tills allt är precis klart..
 
Förmodligen kan jag få lägga vattenburen golv värme i badrummet för föreningen..
Saken är det att på sommarn stänger de ev av värmen o då blir det ju kalla golv med..med el golvärme kan jag ju bestämma själv om jag vill ha det på även på sommaren..Samtidigt kostar det väl en del på elen att ha el-golv värme..Dyrare att lägga in vattenburet men kanske tjänar på det i längden..?står man ut med kalla golv under sommarn med lite badrumsmattor?
Skulle kosta ca 20.000kr att få ordning golvet med bilning el vad det heter o vattenburet värmegolv osv ja komplett..tycker det låter dyrt?badrummet ä 9-10kvm

Ska man ta el el vattenburet?
Om el värmegolv går sönder måste man bryta upp hela golvet igen då?
 
Jag tycker inte prisbilden på vattenburen golvvärme låter orimlig. Det går ju troligen inte att använda radiatorvattnet rakt av, utan det måste shuntas ner till en lägre temperatur. Initial kostnad för elektrisk golvvärme är runt 5 000 kr.

lena26 skrev:
Om el värmegolv går sönder måste man bryta upp hela golvet igen då?
Ja, ibland beroende på skada.
 
T
Ja, fast att elvärmen skulle paja är högst osannolikt.

Har själv ingen golvvärme och upplever inte att plattorna är kalla, i och för sig bor jag på fjärde våningen så så lite värme kommer det underifrån.

Det enklaste och billigaste för din del är ju att lägga elslinga samt koppla in en vattenburen handdukstork via den elementvattenledningen som blir ledig.
 
Ja fast frågan är ju om det blir billigare i längden om jag gör så..
vattenburet kostar ju mer att lägga in o får lite kalla golv på sommaren men kostar mig inget sen, el värmen tickar ju på på elräkningen som man får betala själv...
det är så jag tänker..nu vet jag inte riktigt vilken merkostnad på elräkningen det blir men kan tänka mig att det blir en del..kanske värt att lägga 20.000 på vattenburet o sen inte behöva betala nåt för det i längden..?el?

5000kr för elektrisk golv värme vad inkluderar det priset?
 
Nej, har du "gratis" vattenburen värme så skall det ju också tas med i bilden.

Kostnaden för den elektriska golvvärmen som jag beräknade till cirka 5 000 kr innehöll själva golvvärmekabeln och tillhörande termostat, inkl. enkel inkoppling.
 
lena26 skrev:
Firman jag tänkt anlita har totalentrepenad och är behöriga.Kör med något standard kontrakt skulle jag tro..Garanti har vi inte pratat om ännu..Allt låter ju så bra när man talar med firmorna..Jag har hört att om man tar arbetet på fast pris så slarvar de gärna en del för att hinna bli klara i tid..jag vill ju att det blir bra gjort så därför tänkte jag ta på timman istället..men vet inte..har ju fått ett ca pris vad de tror att det kan gå på o hur lång tid det kan ta o de har sagt max 4 veckor tills allt är precis klart..
Ja, våra BBV behöriga firmor (2 oberoende) smackade också om 4 veckor det tog dem 14 reså 10...............

Jag säger bara fast pris o förseningsvite. oim du tittar o reklammerar så lär de sig att de inte kan slarva, det är bästa botet mot slarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.