Håller på och skall bygga ut huset. Funderar nu hur jag skall göra, jag tänkte först spika råspont och underlagspapp under reglarna för plåttaket, men nu var det en som tipsade mig om att man nu även ibland inte spikar råspont utan använder en typ av plast som man sätter över tagstolarna och sedan spikar skruvregeln för takplåten.
Har någon av alla er gjort det och funkar det lika bra?
 
Jag puffar upp denna frågan lite.
Är också nyfiken på om någon använt plast istället för råspont och vill berätta lite.
 
Tjenare ! Att lägga plast funkar. Bred armerad plast.plastan måste gå ut över vägglivet, sträck inte plasten för hårt , den ska hänga något ,ev vatten måste ut någonstans. spika 45x70 reglar minst. Taköverhängen får du klä med panel
 
F
Är väl så som Älvsbyhus bygger?

När det blåser riktigt ordentligt (typ Gudrun och Pär) så har jag hört att det kan bli tillfälliga övertryck på vinden och att takpannorna bumpas bort av plasten i vindbyarna.
 
Hur fungerar det med plasten när det kondens? Är ju ett av problem med plåt och finns det någon risk att samma effekt kan uppstå med den tunna plasten? Med råsponten blir det ju 20mm+papp som utjämnar temperatur på ett bättre sätt.
 
Vårt hus har faktiskt haft en sån taklösning i 27 år. Vid en ombyggnad (takhöjning med tilläggsisolering) lade dåvarande ägaren ett "lätt undertak" bestående av Filmtex från Isola-Platon som lades direkt på takstolarna. Sedan monterades 45 x 70-reglar som bärläkt.
Filmtex är ingen plast utan en väv, men den är ångtät, så principen är densamma. Då jag har fixat en del med taket har jag kunna konstatera att den här lösningen har hållit väldigt bra. Problem av typen att väven bumpar pannorna när det blåser hårt har vi inte sett till.

Däremot undrar jag också över det här med kondens. Vårt hus verkar ha klarat sig bra men på Isolas hemsida står det om Filmtex: "This underlay cannot absorb condensation and should therefore only be used on non-insulated sloping roofs where the roof or whole building is cold and well ventilated." (Jag gissar att det rådet kanske inte fanns 1981, man var väl inte lika medvetna om fuktproblematik då...) Man kan ju tycka att detsamma borde gälla för plast?
 
Hej.
Vårt hus är byggt -76 och har armerad plast o sen 45 x 70 regel till pannorna.
Detta har funkat bra ingen kondens och inga problem med varken gudrun eller pär.

Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.