Hej. Ny här....:)
Jag bor i en villa, byggt 1964, trähus, och undrar lite över hur min el är dragen...alltså, jag vet jur det är draget, men lite fundersam över hur det är kopplat.

Dels har jag jordade uttag i vissa av rummen, t.ex kök och tvättstuga, medans det är ojordat i andra...
Kollar jag i proppskåpet på hur det är kopplat så är jord och Nolla kopplat till samma skena i skåpet...och fas till varje säkring.
Min fråga är....ska det vara så??? Ingen JFB finns vad jag vet....
 
Om det är en gammal central som inte har separata skenor för nolla och jord är det inget uppenbart fel i det du beskriver.
 
Är det något som man bör investera i så är det en jfb.
Visst, det kan föra med sig en del extra kostnader för felsökning och byte av gamla maskiner eller åldersstigen installation men frågan är om det inte blir dyrare om huset brinner ner eller någon skadas allvarligt.

Kolla lite på tråden rörande EIO-eltest här på forumet...
http://www.byggahus.se/forum/el/101603-testa-sin-elanlaeggning.html

Ett sådant test kan vara rätt (läs mycket) vettigt om man är tveksam över hur statusen på ens elinstallation är.

/Kent
 
Gjorde byte till ny central med JFB för drygt 10 år sedan i ett hus byggt -60 när jag behövde utöka antalet säkringar och det uppstod två problem där båda var två gamla felkopplingar där man tidigare fuskat med kopplingar av skärm, jord och nolla till två utomhusanslutningar. Kostade mig ett antal tusenlappar att byta men ångrar det inte. Efter bytet har vi bl.a. renoverat två badrum och då har det varit klart för nya elanslutningar utan strul med centralen.
Hade samma gamla typ av central som dig med gemensam skena för jord/nolla.
 
Mikael_L
Moomin skrev:
Hej. Ny här....:)
Jag bor i en villa, byggt 1964, trähus, och undrar lite över hur min el är dragen...alltså, jag vet jur det är draget, men lite fundersam över hur det är kopplat.

Dels har jag jordade uttag i vissa av rummen, t.ex kök och tvättstuga, medans det är ojordat i andra...
Kollar jag i proppskåpet på hur det är kopplat så är jord och Nolla kopplat till samma skena i skåpet...och fas till varje säkring.
Min fråga är....ska det vara så??? Ingen JFB finns vad jag vet....
Det kan vara helt korrekt så, ja.
Men i rum där det är jordat ska det vara jordat överallt, dvs alla vägguttag + takuttag.

Men sen är det inte så enkelt heller.... :surprised: Förr så fick man, och gjorde ofta så, sätta ojordade uttag "tillräckligt" långt från diskbänken och spis, men var tvungen att ha jordat i dess närhet.

Men idag måste det givetvis sitta jordat överallt i köket, ja hela huset. Och gör du om elen någon gång så byter du givetvis till jordat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.