Givetvis varierar det otroligt mycket beroende på hur huset ser ut osv, men jag skulle vilja ha ett hum om vad det kan tänkas gå på.

Om vi tänker oss en gjutjärnskamin som står på rätt avstånd från väggen (20 cm), sedan ska röret ut genom väggen (vanlig trävägg) och gå upp en viss bit över takkanten väl? Säg att höjden på utsidan av huset blir 3 m, vad skulle man kunna tänkas få betala för den skorstenen? 5 000? 10 000? 15 000? Eller mer?

Vad kan installation tänkas kosta? Det handlar väl inte om så mycket arbete egentligen, det är ett hål som ska tas upp i väggen och ett antal rördelar som ska skruvas ihop?
 
En modulskorsten kostar ca 1000kr/m, vill jag minnas.
Att montera den är inte särskilt svårt, det klarar en normalhändig själv.
Innan den får användas måste den godkännas av sotaren. Det kostar nån 1000-lapp även det.
 
Det tillkommer lite grejjer:
Anslutning till kaminen, vinkel, täckplåtar för hålet i väggen, brandissolering och ev schakt material (lite) väggfästen, tak över skorstenen. Monteringen är enkel och det klarar den normalt händige själv.

Ca pris för en 5m skorsten blir nog kring 15tusen. Öka eller minska med 1000kr per meter, skulle i ditt fall bli kring 13 tusen. Fast glöm inte att skorstenen ska upp minst en meter över taket och lite beroende på så kanske den måste över nock ochså (vid drag problem).

Jag har just köpt en pellets skorsten (billigare) 5m med allt inklusive (utom huv) för 12500kr.
 
Var hittar man skorstenar specifikt för pellets? Tycker bara jag hittar skorstenar för braskaminer som börjar på 15kkr för 5m i enklaste utförande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.