Har en ventilationskanal med självdrag som går ut till mitten av väggen och når precis dit fläkten sitter. Måste man ha kvar den när jag ändå har en fläkt med kolfilter?

Har ju trots allt ett gallerförsett uttag i väggen strax under kanalen, visserligen sitter det ca 220cm från fläkten.

Får man ta bort venrilationsröret och bara använda sig av "gallret"?
 
  • ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I alla kök måste det finnas ett uttag för frånluft.
Jag förstår inte din beskrivning, vart går gallret?
Gör en skiss, bättre foto?:confused:
 
Bifogar här en bild så är det kanske lättare att förstå.
Den bruna är gallret (på fotot) (ovanför eluttaget).
Det gröna är röret (som är ovanför gallret på fotot) (där putsen är lite borta).
Det röda är fläkten.

Både gallret och röret är uttag för frånluft men skillnaden på dom är att röret går från väggen till mitten av rummet. Men luften som går in i bägge åker in i samma kanal i väggen. Så om man tar bort röret finns det ju ändå en frånluftsventil kvar. Men varför fanns det då två från början om man bara behöver en?
 
  • ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning varför det är två, kanske var rummet uppdelat tidigare?
Är det brf skulle jag fråga styrelsen först, är det ditt hus skulle jag köra på.

Försök locka den gamla ventilen efter du rivit kanalen OM du skulle behöva öppna upp i framtiden, alltså bygg inte för den.
 
Har försökt ringa fastighetskötaren men mobilen är avstängd och hemma svarar ingen. Sitter faktiskt själv med i styrelsen :)

Men har tyvärr ingen koll på vad som gäller får kanske kolla med ordförande, han brukar jag komma överens med....

Kan vara en bra ide isf att bara "locka" den. Det har alltid bara varit ett rum så jag förstår ärligt talat inte riktigt varför dom gjort så. Men det skulle kanske vara så förr i köken, vad vet jag....
 
Försäkra dig om att det är samma eller iaf en frånluftskanal så det inte är något annat men gallret på bilden ÄR en frånluftsventil för självdrag.
Förr brukade man ha en skafferiventil (uteluft) samt en frånluftsventil, har aldrig sett 2 frånluftsventiler i kök och dessutom kopplade till samma kanal på mina 20 år i vent branschen men som sagt, någon gång ska vara den första.
Kanske gjorde man kanalen i efterhand då man flyttade spisen?

Myndigheter kan säkerligen ha synpunkter och en övernoga besiktningsman vid ex vis OVK men har du sug i ventilen och dessutom kolfilterfläkt hade iaf jag godkänt installationen.
 
Redigerat:
Har hittat en till ventil som var gömd bakom köksinredningen och övermålad så har fått skrapa bort färg för att kunna öppna den. Den sitter längre ner på samma vägg där fläkten sitter. (Har gjort den blå på bilden)

Det sitter en lucka på den som man kan fälla ner men är återfjädrande. Har lagt mig ner och tittat in och det ser ut som röret går i vinkel och leder ut mot ytterväggen.

Men denna har säkert varit dold ett bra tag och jag fann den av ren slump när jag tog bort köksinredningen.
 
  • ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är en uteluftsventil, ej nödvändig om du har tillräckligt med luft in från sovrum o vardagsrum
 
Okej. Ska se om jag kan hitta någon annan ventil istället för den gamla frånluftsventilen med galler. Ser ganska tråkigt ut att ha en sån där när jag ska renovera hela köket. Måste väl finnas nya fräscha ventiler att sätta där istället som funkar lika bra om inte bättre.
 
toker78 skrev:
Men varför fanns det då två från början om man bara behöver en?
spisen/ spisfläkten flytades kanske runt i köket innan det installerades en kolfilterfläkt. Eller är du den förste som renoverar köket?
gaia
 
Förra ägaren renoverade köket men det röret som sitter där har suttit där sen huset byggdes för lägenheten under mig sitter det ett likadant rör. Dessutom är köken helt identiska.
 
Tilluften borde varit i skafferiet. (eternit?)röret kan ha varit frånluft från skafferiet.
Ursprungliga spisen borde väl stått under gallret. Min teori.
Har de inte gjort OVK i fastigheten? Då brukar de ju anmärka på gömda ventiler som sätter ursprungliga självdraget ur spel.
 
Understöder föregående talare.
 
Det är möjlig tatt spisen stått under gallret. Men röret som är eternit gick helt igenom väggskåpen. Så det har jag ingen aning om vad det har varit bra för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.