Hur lång tid tog det för er från det att huset levererades till slutbesiktning?

Jag förstår att det varierar men om vi talar om ett "normalstort hus" (vi ska bygga 1 1/2plan m 132bya) av prefabtyp som de flesta företag säljer, typ trivselhus, LB, Borohus, västkustvillan etc etc

Hur förhöll sig tiden mot det som angivits i kontraktet? Är 12veckor en normal byggtid eller är det 18v eller... ja ni fattar; jag har noll koll på hur lång tid det kan ta men börjar tro att jag underskattat hur lång tid det tar....

Jättetacksam för svar!!
 
En betongplatta bör få torka ut mellan 2-3 månader innan man kan lägga golv på.
En rimlig byggtid från start grundarbeten till slutbesiktning ligger på 6 mån.
Denna tiden kortas avsevärt om man byger med krypgrund och moduler.
 
Vi håller på och bygger ett LB-hus ugglan variant (159 kvm). Huset levererades i slutet av maj och just nu verkar det som att slutbesiktningen hamnar i början av december.
 
Vi har byggt en pärluggla (som bytte namn till Ugglan 159) och där påbörjades markarbetena 11 augusti, huset levererades den 4 september och den 15 december fick vi nycklarna i handen.
de första månaderna stod det varma byggfläktar i huset och torkade ut plattan och det var precis i slutet som de lade golvet.
 
Vi har byggt Ugglan 121, huset levererades 26 maj och slutbesiktigades 9 okt. Så nu har vi flyttat in dvs 4,5 mån senare. Precis som volvo skrev blev väntetiden längst för att plattan skulle hinna torka innan golven las.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.