Har en en liten undran över hur mycket strålning (avger)ini hjärnan blir det av dom där (Bluetooth ?Trådlösa...som väldigt många går och bär på öronen till Mobiltelefonen)

Mvh
 
Jag skulle tro att det är olika för olika modeller, precis som med mobiltelefoner. Jag försökte själv få reda på blutooth-strålning, jämfört med strålningen om man håller mobilen mot örat istället. Jag fick då svaret att bluetooth strålar mindre, men jag har inte sett någon undersökning eller så, så jag vet inte om det stämmer.
"Vanlig" trådburen handsfree är troligtvis det bästa om du vill minimera strålningen.
 
Ja Mest att många går med "grejjen "i örat hela dagen ....kanske till och med sover med?:eek: Kan ju inte vara bra om det strålar lika mycket?Som en mobil tryckt mot örat...

Mvh
 
Nej, det har du rätt i. Jag kom på det efter att ha skrivit mitt förra inlägg, att strålningen blir konstant om man inte plockar av sig bluetoothen mellan samtalen.

Nu i dagarna ska det förresten släppas en rapport där resultaten från ett flertal forskarstudier om huruvida strålningen från mobiltelefoner är skadlig eller ej. Enligt de förhandsuppgifter som kommit ut så är forskarna inte överens. Jag vet inte om de har kollat bluetooth-strålning också, men det vore intressant.

Intressant länk, abbe. Om uppgifterna stämmer så var det ju trevligt att få veta att mobilen i princip bara strålar var fjärde timme då den inte används (+under samtal förstås).
 
Modig skrev:
strålningen blir konstant om man inte plockar av sig bluetoothen mellan samtalen.
Är det så de fungerar? De skulle ju inte behöva ligga på och sända mellan samtalen.
 
Nej det förstås ... bluetoothen kanske inte heller strålar när den inte används, det vore ju onödigt. Intressant! Ingen expert på mobilteknik här? :)
 
Hittade något här:

If no data transmission is taking place, the slaves generally do not transmit, and receive only sporadically. The master sends a beacon even if no data are being transmitted (once a second, for example) so that the slaves can synchronise with it.

http://www.bag.admin.ch/themen/strahlung/00053/00673/03571/index.html?lang=en

(undrar om det är master eller slave man har på örat?)
 
Enligt vad jag kan läsa mig till om specarna för de olika klasserna som finns för bluetooth används klass två för dessa enheter. Det innebär en maximal effekt om 2,5 milliwatt. För GSM 850/900 är max effekt 2 W, för GSM 1800/1900 1 W. Sedan rör det sig även om olika frekvenser. Blåtand sänder på 2,5 GHz (samma som WiFi).
 
Bluetooth headsetet är slav till telefonen, men den sänder viss information tillbaka (svarar på "beacon"). Bluetooth nyttjar 2,4 GHz bandet (2,4-2,5, kallas ISM) vilket är en öppen frekvens som används av allt möjligt, t.ex. garageportsöppnare och wlan. Anledningen att Bluetooth inte störs är att frekvensen växlar 1200 ggr/sekund (olika frekvenser mellan 2,4 och 2,5 MHz).
Bluetooth standarden specificerar två effekter, 1mW och 100mW, där den lägre effekten normalt används av batteridrivna enheter. 1mW har en räckvidd på upp til 10m, och 100mW upp till 100m.
Eftersom effekten är så låg så anses inte BT headsets vara någon fara, men det är klart att man kanske bör ta av det om man inte pratar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.