Hur länge räknas livslängen på vitvaror nu förtiden?

Mina gamla Husqvarna kyl och frys som nu går i pension i samband med byte av kök har 28 felfria år på nacken.... i o f någon plasthylla och låda i kylen som har gett upp. Men i a f. Är det 10 år som man nu förtiden får räkna på vitvaror? :(
Spisen har jag fått byta plattor och ett värmeelement i ugnen.
 
Hej,
Schablonmässigt i kontorslokaler, hyreslägenhteter etc brukar man räkna med ett utbytesintervall på 10-15 år för de flesta vitvaror. Diffar lite utöver det intervallet också. Frysbox 12-20 år, gasspis 15-25 år etc.

Men då utgår man också från ekonomisk livslängd. Dvs det blir lönsamt att byta även om grejorna tekniskt fungerar. Utvecklingen har hittils medfört lägre energiförbrukning etc som gör det lönsamt att uppgradera. Tekniskt sett kan säkert en välskött vitvara hålla 30 år.
 
  • Gilla
Hermanj
  • Laddar…
Våra Siemensvitvaror i hyresrätten är ca 2½ år gamla, glaskermamikspisen är repig utom bättring, en indikationslampa lyser ständigt på grund av en märklig kortslutning, kylskåpsdörren har hängt sig och kylen pinkar vatten på golvet, centrifugen i tvättmaskinen är lös.

Det snackas mycket om att olika märken skulle vara bättre eller sämre, men generellt kan man väl säga att det mesta idag håller sämre kvalitet än förr. Det senaste jag hörde var att även Husqvarna går sönder och att Miele är hållbarast. Jag går emot trenden och handlar glatt bland fabrikat som Whirlpool och Samsung.
 
Ikea har garanti på 5 år för sina Whirlpool. Om deras siffror stämmer så sparar jag 1200 kWh/år på deras skåp jämfört med mitt nuvarande Elux-skåp.
 
fredwal skrev:
Ikea har garanti på 5 år för sina Whirlpool. Om deras siffror stämmer så sparar jag 1200 kWh/år på deras skåp jämfört med mitt nuvarande Elux-skåp.
Reklamen kan inte stämma
Tex på plus härom dagen angav de 1000-2000 sek i besparing per skåp.
Har sett 40% besparing för induktionsspisar....
Jag har svårt att tro att man kan spara så mycket på vitvaror.:confused:

Vi gör av med ca 4500 Kwh husållsel per år.
- 1 K/S + 2 KF som är 15 och 20 år gamla.
- 4 PCar som går flera timmar per dag
- 100 dagar med motorvärmare ca 5 KWH/dag
- Vi lagar massor (dagligen) med mat och bakning på vår 15 år gamla spis.
- Och sen allt vanligt som alla har.

Byter jag ut alla gamla vitvaror så tjänar jag så mycket el att Fortum får betala mig istället!:D

Peter
:rolleyes:
 
Man får inte heller glömma att produkterna ger värme och sätter man in energisnålare elprodukter så kommer värmesystemet få skjuta till mer under vinterperioden..
 
  • Gilla
BurstMode
  • Laddar…
Linnex skrev:
Man får inte heller glömma att produkterna ger värme och sätter man in energisnålare elprodukter så kommer värmesystemet få skjuta till mer under vinterperioden..
Så sant så sant.
De glömmer reklammakarna lätt bort.
Dock så får i alla fall jag billigare värme med värmepumpen.
Dessutom får man värme när den väl behövs.

Det totala uppvärmningsbehovt av någon dignitet är (för relativt normalt hus i Stockholmsområdet) ca 4-5 av 12 månader.
Har man som jag vbergärmepump med riktigt hög verkningsgrad, 3,5-6 för värme så blir vitvaru-spill-el-vinsten 4/12/4,5, dvs endast 8%.

MVh

Peter
 
  • Gilla
mackan900
  • Laddar…
Det hela beror på vem som räknar på livslängden. Försäkringsbolagen brukar räkna 10 år, därefter är värdet noll. Husköpare brukar räkna fem år, sedan är det inget mervärde i att ha bytt vitvaror. Är de äldre än tio år brukar det dra ned värdet ordentligt, eftersom köparen vet att det är en rätt så häftig utgift som snart kommer.

Bolagen som tillverkar produkterna brukar säga att de håller reservdelar fem år efter att sista garantin gått ut, dvs i praktiken 6-7 år efter att det sista skåpet i modellserien sålts. Nu används många delar i flera olika serier, och finns delarna kvar på lagret så slängs de sällan, så det kan finnas reservdelar längre tid än så.

Själv tycker jag att det är rimligt att vitvaror håller i 12-15 år, sedan vill jag nog byta dem innan de går sönder och orsakar en massa elände. En frys som havererar är dyrt om man nyss fyllt den med alla höstens delikatesser som blåbär, hjortron, kantareller och älgkött. En tvättmaskin vars termostat havererar och kokar en maskin kläder brukar göra att en del plagg krymper. Och så kan man ge sig den på att om ugnen havererar, så gör den det kvart i tre på julafton, precis när man satt in Janssons frestelse. I vissa undantagsfall kan den hålla till nyårsafton när det skall göras potatisgratäng.

Fördelen med att välja själv när man byter är att man kan vänta in en bra deal på ett skåp man tycker om. Välja vad man vill ha. Står man med ett haveri hemma brukar det ju som regel få bli det som vitvaruhandlarn på orten har hemma just då.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Bosch och Siemens (BSH service) anser att 3 år är vad man kan räkna med - jo, det är sant!. Men så har de ju, enligt sina egna servicetekniker, dragit ner på kvaliteten de senaste åren. Så vill man ha något hållbart ska det nog inte vara tyskt.
 
Pettol skrev:
Bosch och Siemens (BSH service) anser att 3 år är vad man kan räkna med - jo, det är sant!. Men så har de ju, enligt sina egna servicetekniker, dragit ner på kvaliteten de senaste åren. Så vill man ha något hållbart ska det nog inte vara tyskt.
Nu skall vi nog inte klanka ner på tyskarna allt för generellt för de har ju även Miele och Gaggenau under sin flagga. Ett märke som Miele som testar alla sina produkter har iaf ett visst försprång gentemot märken som gör stickprover såsom E-lux, HVA, Siemens, Bosch etc.
 
Apprentice skrev:
Våra Siemensvitvaror i hyresrätten är ca 2½ år gamla, glaskermamikspisen är repig utom bättring, en indikationslampa lyser ständigt på grund av en märklig kortslutning, kylskåpsdörren har hängt sig och kylen pinkar vatten på golvet, centrifugen i tvättmaskinen är lös.

Det snackas mycket om att olika märken skulle vara bättre eller sämre, men generellt kan man väl säga att det mesta idag håller sämre kvalitet än förr. Det senaste jag hörde var att även Husqvarna går sönder och att Miele är hållbarast. Jag går emot trenden och handlar glatt bland fabrikat som Whirlpool och Samsung.
Siemens kylarna brukar ha ett litet avfrostningshål som sätts igen om man inte håller det rent (som det står i instruktionsboken fick jag veta....) så det kanske inte är att kylen är kass som gör att det rinner på golvet.
Alla våra vitvaror är siemens makiner och har funkat nästan helt utan problem i över 10år, (fick byta kolen i tvättmaskinsmotorn då de var utslitna) men det var kanske bättre förr :confused:
 
Det är sant att kvaliteten var bättre förr. Då byggdes t ex kylsystem med tjockare väggar på kylmediats rör, stabila kompressorer mm. Iom konkurrens och för att kunden , dvs vi vill ha billigt hellre än bra, har materialet bantats ned, Det går att laga, men knappast värt det. Komprssorer är t ex lätta att byta, men folk slänger hellre. Kylmediet går att fylla på och trycktesta, men riskerar att läcka ut igen.
Vet faktiskt inte om man KAN välja bra grejor, eller om det bara handlar om design.
 
Vårt torkskåp -69 fungerar utmärkt efter utbytte av värmepaketet. Det är stadigt ingen flagad färg alla hängar intakta .....
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
MiaSthlm skrev:
Vårt torkskåp -69 fungerar utmärkt efter utbytte av värmepaketet. Det är stadigt ingen flagad färg alla hängar intakta .....
Samma här!

Henri
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.