Fredrik i Trollhättan skrev:
Jag tänkte gräva ur ner en bit och fylla på med grus.
Bjälklaget kanske kan göras i impregnerat? Det är ju inte inne i bastun och borde inte bli varmt..
Borde väl fungera med impregnerat? varför skulle de inte funka?
 
Inte vet jag men impregneringsmedlet kanske börjar lukta konstigt när det blir varmt... Kanske är det inte helt nyttigt heller...
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Inte vet jag men impregneringsmedlet kanske börjar lukta konstigt när det blir varmt... Kanske är det inte helt nyttigt heller...

Jo lär väl va nå sånt, nån som varit med om deT?!
 
skulle lagt in våtrumsmatta med en liten dränerning sil som man kan få ut överblivet vatten det mesta torkar väl upp !!???

Eller fis bastar ni ;) i min bastu blir det varm i allafall så det torkar nog upp.

Eller vad trorn ni??i
 
Jag skulle försökt fixa lite fall i golvet och ha ett litet avlopp åt "sidan" i stället. Inte alls lika dragigt som springor i plankorna tror jag.
 
Wodie skrev:
[quote author=Fredrik i Trollhättan link=1139948781/0#16 date=1140548063]Inte vet jag men impregneringsmedlet kanske börjar lukta konstigt när det blir varmt... Kanske är det inte helt nyttigt heller...

Jo lär väl va nå sånt, nån som varit med om deT?![/quote]

Jag har bastugolv av 28x145 tryckimpregnerat sedan 2002. Det har aldrig varit luktproblem eller andra problem med det golvet. Har ca 4-5 mm mellanrum mellan brädorna och har därmed löst två problem. Dels kan jag hälla hur mycket vatten som helst på mig eller aggregatet (vedeldat) och dels har jag tilluft till bastu och aggregat. Värmeproblem blir det inte, golvet är alltid svalt/kallt, beroende på årstid. Genom att tilluften tas in över hela golvytan hålls golvregionen sval. Det blir också gott om friskluft i bastun vilket kan vara ett problem med snål tilluft ( man känner sig trött). Ingen har klagat på drag, å andra sidan sitter man normalt någon meter över golvet, sittbänken skall ju vara ca 110 cm från taket. Golv av spontat virke kan hålla länge men förr eller senare (beroende på behandling) trampar man igenom.


 
En annan ide är att bygga en tältbastu. Behövs inga bygglov för det. Problemet är att man måste köpa ett värmetåligttyg som inte är speciellt billigt. Ja säg vad ni tycker.
tentsauna,%20telttasauna%202003.JPG
 
I vår sommarstuga har vi tryckimpregnerad spont, lagt med fall och utlopp under bänkarna. Det har fungerat bra i 25 år nu, ingen doft och sponten är fortfarande fräsch.
 
Bateman skrev:
I vår sommarstuga har vi tryckimpregnerad spont, lagt med fall och utlopp under bänkarna. Det har fungerat bra i 25 år nu, ingen doft och sponten är fortfarande fräsch.
okay.
 
Var fick du tag på tryckimpregnerat spontat virke? Har inte sett det på byggmarknaderna.

Tror att det blir vanligt spontat virke med fall och utlopp under bänkarna för min del, men att bygga boden så att det går att byta golvet när det väl blir dåligt om xx antal år på ett enkelt sätt.

En annan sak som jag funderat på - värmeskyddet bakom kamin. Hur löser man det billigast och snyggast. Åka till plåtis och köpa ett par plåtar som man sätta som skydd med luftspalt bakom kaminen - vad kan det tänkas kosta föresten? Eller kanske köpa en mineritskiva och antingen sätta med luftspalt - eller går det kanske t o m att sätta mineritskivan direkt på regelverket alltså istället för bastupanel bakom kaminen.
Andra tänkbara alternativ - kakla, lättbetong, lecablock...?



 
Tryckimpregnerad vanligt trallvirke och en gammal matta på golvet fungerar i min bastu och kommer att fungera i den jag ska bygga  http://hem.bredband.net/berte/Bastu/bastu.htm) Skorsten består av ett oisolerat rör vilket fungerar fint förutom att det blir mycket sot i röret bara för att det blir kallt på utsidan, sotar genom att slå på röret med en hammare.
 
Har trall med springor, 95*28. Och murat med lecablock bakom kaminen. det fungerar väldigt bra. Skorstenen ansluten bakåt. med ett stålrör (dia 125) upp över nock. Isolerat med spirorör (dia 250) fyllt med lecakulor. Enkelt, hyfsat billigt.
 
Wodie skrev:
[quote author=mattiasx link=1139948781/0#7 date=1140442254]Räcker det inte med att ha några grova plankor med springor emellan som golv. Vattnet rinner rakt ner i grunden under boden.

Du tror inte att plankorna blir dåliga efter en tid??[/quote]

Använd trä av lärk så håller det längre
 
Torpet72 skrev:
Har trall med springor, 95*28. Och murat med lecablock bakom kaminen. det fungerar väldigt bra.  Skorstenen ansluten bakåt. med ett stålrör (dia 125) upp över nock. Isolerat med spirorör (dia 250) fyllt med lecakulor. Enkelt, hyfsat billigt.
Annars kan man köra som en rökbastu och då behövs inte skorsten
 
Hej!

Helt ny på forumet och det är möjligt att denna fråga redan är besvarad men jag kan inte hitta det. Jag skall bygga en bastu att ställa utomhus och undrar hur väggarna skall vara gällande isolering m m. Se bifogad skiss. Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
  • bastu_vgg_hur_35_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.