Hej allihop, startar härmed en projekttråd för vårat husbygge för de som är intresserade.

Vi som bygger är Jimmy 29 år och Maria 27 år med barnen Jonathan 9 år, Linus 7 år och Lova 4 år, vi har även en hund (golden) som heter Gandalf och en katt som heter Svea.

Vi bygger i Värmland / Karlstad / Södra Grava ett egenritat Faluhus i 1 och 1/2 plan på ca 170m2.

Budget ligger på 2,4 mille inkl. allt varav tomtpris 250.000 kr.

Vi köper stommonterat och tätt från faluhus resten gör vi själva, Jimmy tar ut all semester och blir tjänstledig resterande byggtid.

Hur långt har vi kommit i skrivande stund?

Byggkreditiv godkänt och aktiverat...:)
Tomt är betald...väntar på lagfart...4000 kr (1.5% av köpeskilling + exp.avgift)
Avtal med Faluhus skrivet...väntar på bygglovshandlingar...25000 kr (förskottsbetalning)
Tomt röjd från sly och träd...väntar på grävmaskin som styvfar ska komma med...3000 kr (frakt t.o.r)
Nybyggnadskarta beställd...kommun har mätt höjder...väntar på posten...8150 kr (suuuuur avgift)
Föranmälan Elanslutning anmäld...fick offert idag...skall betalas när bygglov är klart...19500 kr
Elbolag (Fortum) skall flytta ledning som råkade gå över tomten...projektering klar...väntar på handling...gratis
Anmälde vart infarten skall vara till kommun...kommun har godkänt...kommer imorgon och lägger ner vägtrumma på 6m...gratis

Skriver så fort det händer något mer, ska försöka få med så mycket som möjligt inkl. bilder och kostnader.

Mycket nöje!
 
Infarten lite försenad men igår fick vi en infart av kommun, de grävde ner en 6m trumma och la bärlager över...gratis
Fått offert från Telia på anslutningsavgiften...7000 kr (då ingår inte rör och grävning)
Fick även en faktura från mäklaren som preliminärvärderade huset åt banken...2000 kr (oförutsedd avgift)
På måndag kommer styvfar med grävmaskinen :)
 
Tack där uppe för ett sånt strålande väder...not! :( grävningen får vänta några dagar...men, men
 
Idag kom grävmaskinen :)...vi tog några tag för att kolla djupet på matjorden...det va ca 30 cm matjord så det blir en del att skala av, några tips på markarbeten? Kan tyvärr inter börja på riktigt än...fortum måste koppla om eldragningar som går tvärs över tomten så man inte riskerar att gräva av något sånt, hehe...för 2 veckor sedan skulle det ta 2 veckor för fortum så jag antar att det är på G...
Har inte fått bygglovshandlingar från Faluhus än men pratade med Säljaren idag som trodde det skulle vara klart idag...
Som ni ser glömde jag kamerah-vetet idag igen...men det kommer...
 
Hur går det med bygget? Vi funderar starkt på Faluhus, men har inte tagit några kontakter ännu. Vet du om de bygger på totalentreprenad också?
 
Hur går det för er?
Några bilder från bygget att visa oss?

Vänliga hälsningar från Kristinehamn
 
Äntligen kommer här lite bilder som jag varit fruktansvärt dålig med...
 
  • PICT0019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å lite mer...
 
  • PICT0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
åsså de sista för den här gången...
 
  • PICT0009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har varit slitit och tidplanen att flytta in i december kan jag fetglömma, men det roliga börjar snart :) ...så är det när man ska leka markplanerare, grundläggare, rörmokare, elektriker, plåtslagare, snickare, målare, fågelräddare, far och sambo :p

Men det gäller och ha en positiv inställning till ALLT så går det bra, hehe
 
Sen sist har jag spacklat, slipat, målat, primat golvet och kletat tätskikt i tvättstugan så jag kan lägga granitplattorna så jag kan koppla in värmepumpen så jag kan få lite värme i denna kyla...brrr...sen har jag fortsatt med eldragning i stora sovrummet...mer bilder kommer väl snart...kolla på tvättstugeinredning på IKEA, billigt det är måste jag säga :) från vänster:
1 st 40 skåp med inbyggd strykbräda, torktummlare, 60 cm tvättskåp, tvättmaskin, och sist 40 skåp för tvättkorgen.
Över detta från vänster 40+60+60+60+40 skåp av högsta modell m.a.o 92cm höga.

På andra väggen från vänster: Utrymme för rörkopplingar, exp.kärl m.m, värmepump, 60 garderob utan bakstycke för all el och teknik och slutligen ett 60 skåp för städgrejer, över garderoberna fyller jag ut med ytterligare skåp (förvaring kan man inte få för mycket av.

Färger: Bänkskiva i svart laminat, vitvaror i svart, kakel antagligen också i svart, luckor i vit högblank, golv blir 30X60 antrasitgrå granitkeramik. Väggar i vitt med lite schablontexter i grått och svart som påminner en om vad man gör i en tvättstuga :)

Som sagt bilder på detta kommer så fort det blir en fortsättning i tvättstugan...
 
Jag provar så här...med att göra en rak linje att gå efter, för att få fram den linjen la jag ut plattor från vänster eftersom det är enda sidan som man kan se plattorna ändå in mot vägg (utrymmet brevid VP).

OBS! detta är första gången för mig så tro inte jag vet vad jag gör :)
 
  • pict0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen la jag de 2 mittersta raderna...men när jag hade lagt dom kom jag på att jag va dum i huvudet...jag hade inte lagt dom omlott...hjärnsläpp :)...bort med ena raden fort som f-n...gör om gör rätt, de gick bra tillslut men jag blev svettig där en sväng, hehe
 
  • PICT0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är det ju fall åt 2 håll i.o.m 2 golvbrunnar så det va inte lätt att få till det med så stora plattor men efter lite omjusteringar och trixande blev det hyffsat, så längre än så här hann jag inte igår...
 
  • PICT0004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett HETT tips...om ni ska lägga granitkeramik...FETGLÖM kakelskärare a´la biltema... prova endast om du vill bli förbannad...suck...beställde en proffskärare idag...3200 kr fattigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.